Bounce rate – co to jest i jak go obniżyć?

bounce rate

Prowadzisz swoją firmę i oferujesz konkretne produkty lub usługi? Z pewnością wiesz, jak ważne jest prowadzenie odpowiednich działań marketingowych. Jednym z podstawowych wskaźników w marketingu internetowym jest bounce rate, czyli wskaźnik odrzuceń. Ma on duże znaczenie w kontekście tego, czy Twoja strona internetowa jest skuteczna. Co oznacza wysoki bounce rate i jak go interpretować? Jak skutecznie zmniejszyć bounce rate? Poznaj odpowiedzi na te i wiele innych ważnych pytań!

Definicja współczynnika odrzuceń – czym jest bounce rate?

Zastanawiasz się, czym właściwie jest bounce rate i jak interpretować wskaźnik odrzuceń? Otóż jest to procent użytkowników, którzy odwiedzili Twoją stronę internetową, ale nie przeszli do kolejnych podstron, ani nie wykonali żadnej innej interakcji, tylko po prostu opuścili stronę.

Jak obliczyć współczynnik odrzuceń? Jaka powinna być wartość bounce rate?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jaka jest idealna wartość bounce rate. Wiele zależy od konkretnej branży, a także typu strony internetowej. Na przykład blogi mogą mieć wyższy współczynnik odrzuceń, ponieważ użytkownik zazwyczaj wchodzi na stronę, aby przeczytać konkretny artykuł. Nieco inaczej wygląda to w przypadku sklepów internetowych, gdzie pożądany jest niższy bounce rate, ponieważ celem jest to, aby konsument podjął konkretne działanie – dodał produkt do koszyka czy zapisał się do newslettera.

Współczynnik odrzuceń uzyskuje się, dzieląc liczbę odrzuconych wizyt przez liczbę wszystkich wizyt, a następnie mnożąc uzyskaną liczbę przez 100%. Można wskazać ogólne wartości, które są pożądane w konkretnych kategoriach. W przypadku blogów i stron informacyjnych bounce rate powinien wynosić około 40 do 60%. Jeśli chodzi o sklepy internetowe pożądany wynik to od 20 do 40%. Z kolei dla stron usługowych niski współczynnik odrzuceń mieści się między 10, a 30%.

Bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń – jak go monitorować?

Jeśli chcesz monitorować bounce rate, konieczne jest skorzystanie z konkretnych narzędzi analitycznych. Jednym z nich jest Google Analytics. Monitorując regularnie wskaźnik odrzuceń, zyskujesz szerszą wiedzę na temat tego, jak użytkownicy reagują na Twoją stronę główną czy kluczowe podstrony. Możesz także porównywać bounce rate dla różnych kampanii marketingowych i na tej podstawie analizować, co przyciąga najbardziej zaangażowanych odbiorców. To bardzo ważne dane, które pozwolą Ci zwiększać sprzedaż swoich produktów lub usług.

Przyczyny wysokiego współczynnika odrzuceń

Wysoki współczynnik odrzuceń może mieć wiele przyczyn. Jedną z najczęstszych jest niedopasowanie treści strony do potrzeb użytkownika. Jeśli ktoś szuka konkretnego rozwiązania, a trafia na ogólnikowy tekst bez wartości, na pewno bardzo szybko zrezygnuje z dalszego przeglądania. Ogromnym problemem może być także długi czas ładowania strony, brak dopasowania do różnych urządzeń, brak intuicyjnego poruszania się wśród poszczególnych zakładek, brak przejrzystej nawigacji, zły układ treści i nie tylko.

Kolejną przyczyną może być również brak wyraźnego wezwania do działania. W takich przypadkach użytkownik nie wie, co właściwie ma dalej zrobić, więc po prostu wychodzi, mimo, że chciał skorzystać z oferty. Przyczyną mogą być także nieodpowiednio targetowane kampanie marketingowe. Dzieje się tak, gdy użytkownik z reklamy trafia na stronę, która nie odpowiada na jego potrzeby. Właśnie z tego względu zarówno kampanie prowadzone w mediach społecznościowych, jak i kampanie SMS powinny być dopasowane odpowiednio do grupy docelowej.

Wysoki wskaźnik odrzuceń – czy należy się tym martwić?

Czy zawsze wysoki wskaźnik odrzuceń oznacza powód do zmartwień? Wiele zależy od konkretnego przypadku. Jeśli prowadzisz bloga i użytkownicy spędzają kilka minut na stronie, czytając artykuł, a potem wychodzą – nie musi być to powód do niepokoju. Natomiast jeśli prowadzisz stronę internetową, które celem jest sprzedaż konkretnych produktów lub usług, a większość odwiedzających opuszcza Twoją witrynę po kilku sekundach bez interakcji, zdecydowanie jest to sygnał alarmowy, świadczący o tym, że Twoja strona nie funkcjonuje tak, jak powinna. Interpretacja wskaźnika bounce rate powinna uwzględniać takie czynniki jak typ strony, jej cel czy źródło ruchu.

Jak działa bounce rate?

Mechanizm działania bounce rate jest prosty – gdy użytkownik wchodzi na stronę i nie wykonuje żadnego działania, serwer rejestruje tylko jedno żądanie. Brak kolejnych oznacza brak zaangażowania. Nie chodzi o mierzenie czasu spędzonego na stronie. W większości przypadków, jeśli użytkownik opuszcza witrynę bez jakiejkolwiek interakcji, oznacza to, że coś zawiodło. Choć oczywiście może okazać się, że użytkownik od razu znalazł to, czego szukał, więc kolejne interakcje nie były konieczne.

W jaki sposób zoptymalizować współczynnik odrzuceń?

Chcesz wiedzieć, jak zoptymalizować współczynnik odrzuceń? Jeśli chcesz nieco zmniejszyć współczynnik odrzuceń, możesz to zrobić na kilka sposobów. Twoim priorytetem powinno być działanie, które sprawi, że Twoja strona internetowa będzie lepiej odpowiadać na potrzeby użytkowników. Przede wszystkim powinieneś zadbać o to, aby strona była przejrzysta, intuicyjna w obsłudze, szybko się ładowała i była dostosowana do różnych urządzeń – to podstawowe aspekty. Poza tym oczywiście zadbaj o to, aby zawarte na niej treści były angażujące i wartościowe dla użytkownika. Zadbaj o widoczne nagłówki, krótkie akapity i przyciski call to action. To wszystko zwiększa szanse na to, że użytkownik przejdzie na kolejną podstronę lub wykona inną pożądaną interakcję.

Współczynnik odrzuceń jest bardzo ważnym wskaźnikiem w marketingu internetowym. Jego dokładna analiza pozwala znacznie lepiej zrozumieć, czy Twoja strona jest odpowiednio skonstruowana. Wysoki bounce rate nie zawsze jest zły, jednak należy go dokładnie śledzić i odpowiednio interpretować, biorąc pod uwagę kilka czynników. Jeśli zależy Ci na większym zaangażowaniu użytkowników, lepszych wynikach w wyszukiwarce i wyższej konwersji – zacznij od optymalizacji wskaźnika bounce rate. Musisz pamiętać, że dobra strona to nie tylko ładna grafika, ale przede wszystkim skuteczna komunikacja z klientem. Strona i jej zawartość powinny odpowiadać na oczekiwania użytkowników.