Bez względu na to, w jakiej branży prowadzisz firmę, Twoim celem jest dostarczenie klientom takich produktów, które spełnią ich oczekiwania i przez to będą chętnie wybierane. Jednak nawet jeśli oferujesz najlepsze rozwiązania na rynku w atrakcyjnej cenie, może to nie wystarczyć. Musisz jeszcze dać się zobaczyć potencjalnym klientom i przekonać ich do swojej propozycji. Temu celowi służy marketing. Dziś nacisk kładzie się przede wszystkim na digital marketing. Zobacz, czym jest.
Definicja digital marketingu
Warto zacząć od zdefiniowania pojęcia digital marketing. Co to jest? Dosłowne tłumaczenie tego określenia na język polski to „marketing cyfrowy”. Oznacza to tyle, że to wszystkie działania i narzędzia marketingowe, które są stosowane z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, a dokładniej – internetu i komunikacji mobilnej.
Dlaczego internet i komunikacja mobilna stały się dzisiaj tak popularne w kontaktach z klientami?
Na pytanie o fenomen skuteczności marketingu cyfrowego bardzo łatwo Ci będzie odpowiedzieć samodzielnie. Załóżmy przez chwilę, że chcesz kupić nowy komputer. Co robisz w pierwszej kolejności? Coraz większa liczba osób zaczyna poszukiwania od wyszukiwarki internetowej. Inny przykład? Planujesz weekendowe zakupy spożywcze, a niedawno otrzymałeś SMS od jednego z odwiedzanych sklepów o dużej promocji – to może zachęcić Cię do wizyty właśnie w nim, a nie w innym.
Digital marketing:
- umożliwia szybkie dotarcie do bardzo dużej grupy potencjalnych klientów – można ich liczyć nawet w tysiącach lub dziesiątkach tysięcy na godzinę. Przykładowo – korzystając z rozwiązań MobiteX, możesz wysyłać nawet do 40 000 SMS-ów do klientów na godzinę. Pomyśl, jak duży kryje się w nich potencjał sprzedażowy!
- pozwala na docieranie do konkretnej, precyzyjnie określonej grupy odbiorców – a zatem takich osób, co do których istnieje duża szansa, że będą zainteresowani Twoją ofertą. To również znacząco zwiększa szanse na podniesienie sprzedaży.
- jest relatywnie tani – automatyzacja procesu komunikacji z odbiorcami przekłada się na znaczące obniżenie kosztów pozyskania jednego klienta, a w perspektywie czasu te wydatki mogą się obniżyć jeszcze bardziej.
- pozwala Ci być tam, gdzie są Twoi klienci – w dzisiejszym świecie niemal każdy korzysta ze smartfona (w Polsce takie urządzenie ma ponad 80% osób), a także z komputera. Dlatego łatwo Ci będzie dotrzeć do potencjalnych klientów właśnie tymi kanałami.
- daje mierzalne wyniki – wszystkie próby podjęcia kontaktu z klientami są skrupulatnie mierzone, przez co wiesz, na co dokładnie idą pieniądze zainwestowane w digital marketing, a co więcej, widzisz również, jakie efekty przynosi inwestycja.
Warto przy tym pamiętać, że narzędzia digital marketingu mogą wspomagać nie tylko sprzedaż on-line, np. w sklepie internetowym, ale także tę realizowaną tradycyjnymi kanałami. Pewne jest jedno: promocja za pośrednictwem internetu oraz kanałów mobilnych to prosty sposób na to, aby zwiększyć widoczność swojej marki i przekonywać do siebie coraz większą grupę kupujących. Jedyne, o co należy zadbać, to spójna strategia promocji.
Marketing cyfrowy w praktyce – jak go wykorzystać?
Marketing cyfrowy powinien stać się częścią strategii promocji Twojej firmy bez względu na to, w jakiej branży działasz. Niezależnie od tego, czy jest to rynek B2B, czy jesteś zorientowany na ten konsumencki, internet i technologie mobilne pozwolą Ci być blisko klientów.
Jest jednak ważna zasada, której musisz przestrzegać: dobieraj narzędzia promocji w sieci do specyfiki swojej działalności oraz do oczekiwań grupy docelowej. Jak to zrobić? Warto przede wszystkim postarać się o przygotowanie przemyślanej strategii promocyjnej. Jak zatem skorzystać z możliwości, które daje digital marketing?
Jasno zdefiniuj swoje cele biznesowe
Określ, które produkty z Twojego portfolio są „flagowymi” i na czym ma się koncentrować realizowana sprzedaż. Przeanalizuj mocne oraz słabe strony swojej oferty oraz wskaż na szanse i zagrożenia. Taki punkt wyjścia pozwoli Ci precyzyjnie określić, jakie rezultaty ma Ci przynieść realizowana kampania digital marketing, zarówno w krótko-, jak i długofalowej perspektywie.
Określ swoją grupę docelową
Zastanów się, jacy klienci będą zainteresowani Twoją ofertą. Im dokładniej ich scharakteryzujesz i im precyzyjniej poznasz ich potrzeby, tym lepiej. Kiedy wiesz, do kogo się zwracasz, jest Ci łatwiej dobierać zarówno kanały komunikacji, jak i styl prezentowanych wiadomości reklamowych.
Dobierz właściwe kanały komunikacji digital
Najbardziej uniwersalnym narzędziem, po które możesz sięgnąć, są SMS-y. Odbiera je każda osoba, bez względu na wiek czy pole zainteresowań. Dlatego coraz więcej osób stawia właśnie na tę formę komunikacji z klientami. Pamiętaj jednak, że krótkie wiadomości reklamowe muszą prowadzić do atrakcyjnego źródła. Potrzebna Ci więc będzie również dobra strona internetowa – atrakcyjna sprzedażowo i zoptymalizowana pod SEO. Możesz także skorzystać z kanałów społecznościowych.
Zaplanuj przebieg kampanii
Wszystkie elementy wchodzące w skład kampanii digital marketing powinny być ze sobą spójnie powiązane – tak, aby tworzyły jeden, silny komunikat, prowadzący klienta drogą od uświadomienia sobie istnienia Twojej marki, przez zainteresowanie ofertą, aż po zakup. Najlepiej zrobić to przy współpracy ze specjalistami, którzy dobrze rozumieją mechanizmy związane z marketingiem cyfrowym.
Monitoruj wyniki
Digital marketing ma tę przewagę nad tradycyjnym, że daje bardzo jasne i mierzalne wyniki. Dlatego nie musisz się zastanawiać, czy przeprowadzona kampania rzeczywiście przełożyła się np. na wzrost liczby klientów w Twoim sklepie lub na liczbę zapytań ofertowych. Nie tylko „namacalnie” dostrzeżesz większe zainteresowanie ofertą, ale i zazwyczaj otrzymasz szczegółowe raporty, które pozwolą Ci określić skalę wzrostów.
Choć początki w świecie digital marketingu mogą być trudne, z właściwą pomocą osiągniesz pożądane efekty i zaczniesz stopniowo poszerzać zakres klientów.
Narzędzia digital marketingu
Digital marketing to bardzo szerokie pojęcie. Co za tym idzie, również liczba narzędzi oferowanych przez marketing cyfrowy jest ogromna. To dobra wiadomość, ponieważ z całej ich gamy możesz wybrać te, które najefektywniej pomogą Ci realizować cele biznesowe i zamkną się w budżecie, którym dysponujesz.
Narzędzia digital marketingu można podzielić na wiele sposobów – na przykład ze względu na medium, za pomocą którego są realizowane (internet / GSM) czy na etap lejka sprzedażowego, na którym się sprawdzają. Warto jednak spojrzeć na nie również bardziej pragmatycznie i podzielić je na te, które działają „tu i teraz” oraz te, przynoszące długofalowe efekty. Oba typy narzędzi digital marketingu są potrzebne – najlepiej uwzględnić rozwiązania z obu sekcji, aby zacząć sprzedawać więcej szybko, ale i długotrwale poprawić wyniki.
Narzędzia digital marketing, które generują szybką sprzedaż to…
Jeśli zależy Ci na szybkiej sprzedaży, pomyśl przede wszystkim o płatnej reklamie realizowanej najpopularniejszymi kanałami. Mogą to być tzw. linki sponsorowane w wyszukiwarce lub reklamy wyświetlane na zewnętrznych serwisach. Trzeba jednak pamiętać, że wielu użytkowników Internetu intuicyjnie „filtruje” takie komunikaty i w ogóle ich nie dostrzega. Dlatego warto też przyjrzeć się możliwościom, jakie daje digital marketing w obszarze SMS. Wiadomości docierające do odbiorców na telefony komórkowe najczęściej są odczytywane. I choć nie każdy przesłany tym sposobem komunikat doprowadzi do szybkiej konwersji, zwiększa Twoją rozpoznawalność oraz, w przyszłości – prawdopodobieństwo, że klient kupi właśnie u Ciebie.
Oczywiście, aby tak się stało, reklamy SMS muszą być sprytnie połączone np. z promocją w sklepie internetowym czy inną kampanią, która zachęci do skorzystania z oferty. Digital marketing daje jednak możliwość integracji wszystkich narzędzi.
Sprzedaż w długofalowej perspektywie? Te narzędzia Ci pomogą
Digital marketing pozwala również zwiększać widoczność na długo. Takie rezultaty przynoszą przede wszystkim działania z obszaru SEO, content marketingu oraz social media marketingu. Wiele z tych narzędzi możesz wykorzystać za darmo – np. samodzielnie przygotowując treści i prowadząc profil firmy na FB. Warto, ponieważ zaowocuje to w długofalowej perspektywie. W efekcie z czasem ograniczysz koszt inwestycji w reklamy, a nowi klienci będą do Ciebie przypływać – dobrze znając już Twoją markę i ufając jej.
Pamiętaj jednak, że aby działania z obszaru digital marketingu przyniosły realne zyski, muszą być ze sobą ściśle połączone oraz dopasowane do potrzeb klientów na różnych poziomach „gotowości” do zakupu. Tylko tak zyskasz możliwość utrzymania stałego przepływu kupujących.
Chcesz w pełni wykorzystać potencjał, jaki daje digital marketing? Koniecznie skontaktuj się z nami i poznaj innowacyjne narzędzia, które możemy Ci zapewnić. Już wkrótce możesz cieszyć się nowymi klientami! Powodzenia!