Kampanie i reklama SMS – jak pomagają w biznesie?

kampanie i reklama SMS

Stosunkowo niewiele firm decyduje się na reklamę w formie wysyłki SMS. Sposób ten uznawany jest przez wielu za przestarzały i nieskuteczny. Nic bardziej mylnego! Kampanie SMS prowadzone według przemyślanej koncepcji przy niewielkich kosztach potrafią wygenerować niesamowicie wysokie zyski. Sprawdźmy, na co zwracać uwagę i z jakich narzędzi skorzystać, aby reklama SMS była skuteczna.

Kampania SMS – jak zebrać bazę klientów?

Pierwszym, a zarazem najważniejszym krokiem jest pozyskanie bazy klientów. Najlepiej zbudować własną bazę, wykorzystując jedną lub kilka z poniższych metod:

  • Zapis do newslettera 

To idealny moment, aby zapytać klienta o trochę więcej. Możemy jednocześnie zdobyć adres mailowy, numer telefonu, a w niektórych przypadkach nawet wiek czy lokalizację. Dzięki temu reklama SMS wysyłana do odbiorcy stanie się bardziej spersonalizowana i tym samym bardziej skuteczna. 

  • Program lojalnościowy 

Nic tak nie przyciąga klientów jak dodatkowe korzyści z zakupów. Wpisanie numeru telefonu w trakcie zapisu do programu lojalnościowego w pełni legalnie pozwala na cykliczne wysyłanie SMS i informowanie o aktualnych ofertach, promocjach i kodach rabatowych w sklepie. 

  • W trakcie podpisywania umowy

Tę metodę najczęściej wykorzystują banki oraz operatorzy sieci komórkowych. Dzięki temu w prosty sposób przypominają klientom o swoich usługach i zachęcają do aktywnego korzystania z aktualnej oferty firmy. 

Nie warto za to decydować się na wykupienie gotowej bazy klientów, np. z Allegro. Po pierwsze są to kontakty pozyskane od osób, które w pełni nie wyraziły zgody na kampanie SMS od firmy, a ponadto ich skuteczność będzie znacznie niższa – takie SMS-y do potencjalnych klientów mogą zostać uznane jako spam i nadszarpnąć wizerunek firmy. 

Nawet stosunkowo niewielka baza, np. o wielkości 50 numerów, przyniesie marce magiczne efekty, jeśli kampania SMS zostanie odpowiednio zoptymalizowana. 

Reklama SMS w firmie – kiedy ją wykorzystać i jakie przynosi korzyści?

Uruchamiając kampanię SMS, zadbajmy o określenie jasnego celu reklamowego. Dzięki temu dużo łatwiej będzie dopasować komunikaty, monitorować działania i wprowadzać istotne zmiany. SMS do klientów to świetne rozwiązanie zarówno dla gigantów, jak i mniejszych firm na rynku. Są znacznie tańsze od tradycyjnych form marketingu, traktujemy je za to bardziej osobiście, dużo częściej je otwieramy i czytamy. 

Zalety wykorzystania wiadomości SMS w reklamie firmowej:

  • budują więź z marką;
  • angażują klientów i zwiększają ich lojalność;
  • pomagają zdobywać nowych klientów;
  • pozwalają na stworzenie mocno spersonalizowanego komunikatu reklamowego;
  • docierają do wielu klientów, również tych bez dostępu do internetu, np. osób starszych;
  • szybkie i zwięzłe reklamy SMS idealnie wpisują się w ideę zabieganego świata;
  • zwiększają sprzedaż. 

Kampania SMS przypomina stałym klientom o promocjach marki, wysyła im kody rabatowe czy oferty specjalne. Może również informować subskrybentów o ciekawych wydarzeniach w firmie. Świetnie sprawdza się w celach informacyjnych, np. w biurach rachunkowych przy informowaniu klientów o terminach płatności podatków czy dostarczeniu dokumentów. 

Program do wysyłania SMS do klientów

Do regularnej wysyłki SMS do klientów potrzebny jest odpowiedni program, dzięki któremu zautomatyzujemy swoje działania i zmierzymy ich rezultaty. Uzyskamy pełną kontrolę nad wysyłanymi wiadomościami w kampanii, a co najważniejsze podniesiemy jej efektywność.  

Program do wysyłania SMS do klientów pozwala Ci wybrać własną, unikalną nazwę nadawcy. Dzięki temu Twoje oferty nie zostaną uznane jako spam i dodatkowo zwiększy się rozpoznawalność marki. Wzrośnie skuteczność Twojej kampanii SMS, a firma zyska szansę na poprawę swojego wizerunku. 

Korzystając z profesjonalnych narzędzi, dostajesz dostęp do wielu możliwości – od wysyłki i odbioru wiadomości od klientów, a także segmentacje odbiorców, cykliczność wysyłanych SMS oraz raportowanie ich skuteczności. 

Kampania SMS oparta na wiadomościach z możliwością odpowiedzi przyda się w firmach, które od czasu do czasu organizują konkursy czy szukają feedbacku od klientów. Dzięki uzyskanym odpowiedziom zbadasz, jak firmę oceniają klienci. SMS z pytaniem o ocenę możesz wysyłać, np. po rozmowie telefonicznej z konsultantem. 

W branżach, w których konieczne jest potwierdzanie wizyt, SMS do klientów przyda się, aby zapewnić płynność świadczonych usług. W miejsce osoby, która rezygnuje z wizyty można zarezerwować innego klienta i nie stracić cennego czasu. Jest to też idealne przypomnienie dla samych klientów o wcześniej umówionej wizycie, np. u dentysty. 

„Dwustronna komunikacja SMS wspiera budowanie pozytywnego wizerunku marki i angażuje klientów”

Programy do wysyłania SMS do klientów umożliwiają umieszczanie w wiadomościach skróconych linków do strony, a także wspierają segmentację odbiorców, dzięki czemu możesz testować, która kampania SMS działa, a którą należy ulepszyć, np. zmieniając czas wysyłki wiadomości. 

Jak sprawdzić skuteczność prowadzonej reklamy SMS?

Pierwszym wskaźnikiem informującym o skuteczności kampanii SMS będzie wskaźnik open rate. Pokazuje on, ilu użytkowników otworzyło wysłaną wiadomość. Badania pokazują, że wskaźnik ten jest niezwykle wysoki w reklamie SMS i wynosi ponad 90%. 

Inną możliwością jest obserwacja ilości wykorzystanych unikalnych kodów rabatowych, a także przejścia z wiadomości SMS na firmową stronę internetową. W Google Analytics widoczny będzie zwiększony ruch na stronie, sprawdzimy, kiedy użytkownicy klikają w witrynę, jak długo na niej przebywają, a nawet, czy wracają. 

Warto tutaj wspomnieć o dostosowaniu witryny pod urządzenia mobilne. W przypadku gdy strona będzie wyświetlać się z błędami, a użytkownik będzie miał problem z nawigacją, szybko opuści witrynę i kampania SMS nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. 

Cykliczne wysyłanie SMS – o czym jeszcze pamiętać?

Nie spamuj odbiorców nadmierną ilością wiadomości. Kampanie SMS sprawdzają się wtedy, gdy są wartościowe dla klienta i wysyłane z rozsądkiem. W marketingu czasem mniej znaczy lepiej. 

Stosuj ten sam ton w SMS, co w całej komunikacji marki. Zrezygnuj z polskich liter i innych znaków specjalnych, gdyż sztucznie wydłużają one wiadomość. A masz do wykorzystania jedynie 160 znaków. 

„Skuteczna kampania SMS odwołuje się do emocji odbiorcy, jest spersonalizowana, atrakcyjna i krótka”

Wiele programów usprawnia cykliczne wysyłanie SMS. Wystarczy określić nazwę prowadzonej kampanii, a następnie reguły czasowe, które zarządzać będą wysyłką wiadomości. Takie rozwiązanie najlepiej sprawdzi się na święta: Walentynki, Dzień Kobiet, Boże Narodzenie czy Black Friday. A jeśli znasz daty urodzenia klientów, postaw na kampanię opartą na wysyłaniu SMS z życzeniami. Z pewnością zostaniesz pozytywnie odebrany. 

Pamiętaj również o łączeniu kilku rodzajów kampanii. Łącz reklamy SMS z kampanią e-mail lub tą prowadzoną w mediach społecznościowych. Osoby, które nie mają czasu na zajrzenie do swojej skrzynki odbiorczej, z pewnością przeczytają krótkiego SMS-a i dzięki temu umożliwisz im skorzystanie z oferty specjalnej. A jednocześnie dasz im możliwość doczytania warunków w wolniejszej chwili. 

Niezależnie od rodzaju oferty i branży, w której działasz, pamiętaj o krótkim i treściwym „call to action” w SMS-ach do klientów, oraz o elementach dodatkowych oferty – np. linkach do strony internetowej czy ograniczeniach czasowych wysyłanych promocji.