Co to jest marketing mobilny?

student

Smartfony towarzyszą nam w codziennym życiu niemal 24 godziny na dobę – nawet w łazience i łóżku. Nie potrafimy się bez nich obejść, co sprytnie wykorzystują w swoich działaniach firmy, korzystając z dobrodziejstw marketingu mobilnego. Badania z 2020 roku pokazują nawet, że prawie 70% osób używa urządzenia mobilnego do zakupów online. Grzechem byłoby nie wpleść tego narzędzia do swoich działań promocyjnych.

Ale na czym konkretnie polega marketing mobilny? Co to jest i jakie ma cechy? No i jak wykorzystujemy go w Polsce? Sprawdźmy!

  1. Marketing mobilny – definicja

Marketing mobilny jak sama nazwa wskazuje, wykorzystuje w swoich działaniach urządzenia mobilne, takie jak smartfony i tablety. Sam termin pojawił się na początku XXI wieku, kiedy to na masową skalę w domach zagościły telefony komórkowe. W swojej początkowej formie marketing mobilny obejmował jedynie wysyłkę wiadomości SMS. Dziś smartfony są bardziej skomplikowane, a co za tym idzie, poszerzyły się również działania marketingowe na tym polu. 

Jego niewątpliwą zaletą jest fakt, że może być wykorzystywany przez każdą firmę, niezależnie od jej profilu, wielkości czy grupy docelowej. Marketing mobilny sms trafia do wszystkich, ma niezwykle osobisty charakter i nie sposób go przeoczyć. 

Za marketingiem mobilnym przemawia jeszcze jeden fakt. Wraz z popularnością smartfonów pojawił się „syndrom FOMO”, czyli obawa przed tym, że ominie nas coś ważnego. Wprowadzenie kampanii mobilnej z rozsądkiem i korzyścią dla odbiorców z pewnością przyczyni się do wypełnienia tej obawy, przekładając się w ostateczności na wizerunek przedsiębiorstwa. 

  1. Narzędzia marketingu mobilnego

Zerknijmy na najważniejsze narzędzia marketingu mobilnego w Polsce i na świecie. 

  1. Marketing mobilny SMS i MMS

Są tacy, co uważają, że marketing mobilny SMS jest stary jak świat. A ma on zaledwie 20 lat i jest znacznie młodszy od e-mail marketingu. W połączeniu z MMS-ami oraz innymi formami promocji marketing mobilny SMS potrafi nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale też:

  • przyciągnąć nowych klientów do marki,
  • zwiększyć lojalność stałych klientów,
  • zbudować pozytywny wizerunek marki. 

Należy jednak pamiętać, aby pierwszym krokiem przed ostatecznym uruchomieniem kampanii marketingowej w oparciu o wiadomości SMS i MMS było umiejętne i uczciwe zebranie bazy kontaktów. Marketing mobilny SMS powinien być częścią inbound marketingu, czyli marketingu za przyzwoleniem. To konsument po raz pierwszy, świadomie i z własnej woli powinien wyrazić zgodę na otrzymywanie od firmy marketingowych komunikatów. 

W końcu nikt z nas nie ma ochoty dostać promocyjnego SMS-a, gdy czeka na ważną wiadomość lub ucina sobie popołudniową drzemkę. 

A oprócz SMS warto wykorzystać też voicemailing oraz kody QR.

  1. Responsywne strony internetowe

Kiedyś były strony mobilne, projektowane na sztywno. Dziś każda renomowana firma powinna zadbać o posiadanie swojej witryny w wersji responsywnej, czyli takiej, która dostosowuje swoją wielkość do ekranu urządzenia, na którym właśnie się wyświetla. 

I nie ma bata, aby z tego zrezygnować. Jeśli postawisz na zwyczajną stronę, która dobrze wyglądać będzie jedynie na komputerach stacjonarnych i laptopach, możesz stracić nawet 50% klientów!

A obserwacje pokazują, że użytkownicy, którzy wyszukują produkty na swoich urządzeniach mobilnych są bliżej finalizacji zamówienia niż ci, którzy używają do tego urządzeń stacjonarnych. 

  1. Mobilna reklama

Mamy tu na myśli Google Ads i Facebook Ads. Tego typu reklamy możesz dostosować do użytkowników urządzeń mobilnych pod względem wieku, płci czy zainteresowań. Marketing mobilny w takiej postaci sprawdzi się świetnie w przypadku lokalnych firm usługowych, gdzie może realnie wpłynąć na wysokość sprzedaży i pozyskiwania klientów właśnie z poziomu urządzeń mobilnych. 

  1. Aplikacje mobilne

Można mieć mylne wrażenie, że aplikacje są idealnym narzędziem marketingu mobilnego w Polsce. Kto z nas nie ma zainstalowanych aplikacji bankowych, facebookowych i innego typu w zależności od zainteresowań. Jednak – jak zresztą ze wszystkich – diabeł tkwi w szczegółach. Aplikacja, która pomoże w promocji firmy, nie może być tworem samym w sobie, bo ktoś tak chciał. 

Dobra aplikacja mobilna powinna:

  • odpowiadać na prawdziwe potrzeby klientów,
  • dawać im korzyści, których nie uzyskają nigdzie indziej (np. różnić się od responsywnej strony internetowej),
  • być prosta w obsłudze i pozbawiona błędów. 

I wtedy świetnie będzie pełnić swoje promocyjne zadanie. 

  1. Cechy marketingu mobilnego

Firmy go uwielbiają, bo jest skuteczny i prosty do wdrożenia. Jakie jeszcze cechy ma marketing mobilny?

  1. Jest niezwykle tani w porównaniu z innymi formami promocji,
  2. Pozwala na szczegółowe monitorowanie danej kampanii i wprowadzenie w niej istotnych zmian,
  3. Trafia do szerokiej grupy osób, bo w końcu każdy z nas ma przy sobie telefon komórkowy,
  4. Firma, która korzysta z marketingu mobilnego, uznawana jest za nowoczesną,
  5. Odpowiada na realne potrzeby odbiorców o każdej porze dnia i nocy,
  6. Marketing mobilny SMS ma spersonalizowany przekaz i pozwala nawiązać intymną relację z odbiorcą,
  7. Pomaga domykać sprzedaż w nienachalny sposób. 
  8. Marketing mobilny w Polsce

Obserwacja nawyków konsumentów sprawiła, że firmy coraz częściej sięgają po nowe rozwiązania do promowania swoich usług. Widać, że marketing mobilny w Polsce rozwija się głównie w branżach usługowych, gdzie firmy oferują swoim klientom możliwości rezerwowania wizyt, np. u kosmetyczki, fryzjera, a także możliwości umówienia wizyty u lekarza specjalisty czy zamówienia jedzenia z dostawą do domu. 

Coraz częściej spotykamy się również z klasycznym marketingiem mobilnym SMS. Wykorzystują go głównie sklepy do promocji swoich usług wraz z wysyłaniem klientom interesujących kodów rabatowych. Marketing SMS widoczny jest również w przypadku informowania konsumentów o etapach realizowania zamówień czy jako atrakcyjna forma przypomnień o wcześniej rezerwowanych wizytach.