CTA — call to action — co to znaczy i jak je wykorzystać?

CTA call to action

CTA to najważniejszy tekst widoczny na stronie internetowej. Bez niego nie byłoby marketingu i sprzedaży. Call to action prowadzi użytkownika krok po kroku i informuje go, jaką akcję może wykonać na stronie. Musi więc być przewidywalne, konkretne i krótkie. Jaką pełni rolę? Gdzie wykorzystać wezwanie do działania? I jak stworzyć skuteczne call to action? Sprawdźmy!

CTA — co to znaczy? Definicja

CTA (call to action) to po prostu wezwanie do działania. Może przyjmować formę tekstu z zaszytym linkiem, klasycznej ikony lub postać baneru reklamowego. To tekst, który ma zachęcić użytkownika do podjęcia określonej akcji, więc jest nieodłącznym elementem tekstu reklamowego — stanowi jego zakończenie, które prowadzi do klienta do działania.

Prawda jest taka, że skuteczne CTA to jedyny sposób na wyższy współczynnik konwersji i prosty sposób na generowanie wyższych zysków firmowych.

Najczęściej przycisk CTA kojarzy nam się z zachętą do zakupu. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej zastosowania tego narzędzia. Call to action zachęca potencjalnego klienta do:

  • zapisu do newslettera;
  • przejścia na landing page, np. po kliknięciu baneru reklamowego;
  • zapoznania się z ofertą;
  • przeczytania artykułu na blogu firmowym;
  • wypełnienia formularza, np. ankiety dotyczącej produktu;
  • zapisania się na kurs lub webinar;
  • skontaktowania się z firmą.

Jak stworzyć skuteczne CTA?

Dobre CTA musi być przede wszystkim skrojone pod grupę docelową, jej nawyki, potrzeby i przyzwyczajenia. Istotny jest również dobór tekstu do miejsca, w którym aktualnie przebywa klient na ścieżce zakupowej — niektóre CTA mogą wręcz odstraszać, jeśli będą zachęcać użytkownika do wykonania czynności, na którą nie jest jeszcze gotowy.

Ale są też dobre wiadomości. Istnieje kilka ponadczasowych zasad, którymi warto kierować się, tworząc skuteczne wezwanie do działania. Zobaczmy, co to za zasady.

Dobra widoczność CTA

Użytkownicy skanują strony internetowe. Czytają pobieżnie tekst, jednocześnie szukając dalszej instrukcji co do swojego zachowania na stronie. Dlatego CTA umieść w odpowiednim miejscu w witrynie. Im wyżej początku strony, tym lepiej. Jednocześnie unikaj umieszczania call to action na końcu treści — badania pokazują, że współczynnik konwersji jest wówczas dużo mniejszy.

Nie zapomnij wyróżnić CTA kolorystycznie, przy czym pamiętaj, aby jego wygląd sugerował, że jest ono klikalne.

Zwięzłość i konkret

Prosty przekaz składający się maksymalnie z kilku wyrazów to pierwszy krok do sukcesu. Twój odbiorca nie ma czasu, żeby zastanawiać się, co miałeś na myśli, tworząc call to action na swojej stronie. Pisz więc krótko i czytelnie. Skupiaj się dokładnie na celu, który chcesz osiągnąć. Ma to istotne znaczenie zwłaszcza w kampaniach SMS, gdzie do wykorzystania masz tylko 160 znaków w treści.

Informacje o korzyściach

Call to action to idealne miejsce, aby przypomnieć użytkownikowi o korzyściach płynących z oferty. W tekście warto zastosować więc słowa mocy, takie jak „darmowy”, „teraz” czy „gratis”, np. „Kup teraz z darmową dostawą”.

Bezpośrednie zwroty do adresata

Najczęściej w CTA pojawia się forma zwrotu do adresata na „Ty”, np. „Zapisz się” czy „Dowiedz się więcej”. Jednak zastosowanie tekstu w pierwszej osobie może przynieść dużo lepsze rezultaty. Taki przekaz jest bardziej emocjonalny i mocniej angażuje odbiorcę. Możemy go znaleźć w newsletterach oraz w witrynach typu landing page, np.:

  • „Chcę to mieć”
  • „Pobieram poradnik”.

Jeden CTA w witrynie

Wysoka skuteczność call to action może sprawiać, że najdzie nas ochota wykorzystania kilku przycisków różnej treści na tej samej stronie internetowej. Odradzamy! Takie podejście komplikuje użytkownikowi przeglądanie witryny i sprawia, że może on się na niej zwyczajnie pogubić. Ostatecznie zamiast wyższej konwersji, zanotujemy wyższy współczynnik odrzuceń.

Jedno CTA na stronie w zupełności wystarczy. Możesz je natomiast umieścić w kilku miejscach, np. na początku tekstu, w jego środku i na samym końcu.

CTA — przykłady

Znasz pewnie te najbardziej popularne CTA. „Kup teraz”, „Zapisz się”, „Skontaktuj się”, „Sprawdź” lub „Zobacz więcej” przewijają się na praktycznie każdej stronie internetowej, niezależnie od branży. Call to action nie musi być jednak oklepane i nudne. Można w nie wrzucić odrobinę życia i tym samym zwiększyć zainteresowanie odbiorców.

Pytania

Pytań w CTA nie stosuje się zbyt często. Jednak to dobry sposób, aby zachęcić potencjalnego klienta do kliknięcia, nie sugerując mu, że będziesz musiał coś więcej robić. Może to być np. tekst „Jak to działa?” czy „Ile to kosztuje?”.

Magiczne słowa

Wyrażenia, które wywołują chęć wykonania natychmiastowej akcji, zwiększają skuteczność CTA. Sprawdzi się więc tutaj „Zamów bezpłatną wycenę”, ale także mniej oklepane „Nie zwlekaj i kup teraz”.

Konkret

Call to action musi jasno informować klienta, co stanie się po kliknięciu przycisku. Dlatego, im bardziej konkretny przekaz, tym lepszy efekt. Spójrz na CTA: „Zadaj pytanie ekspertowi” czy „Zobacz, co jeszcze potrafią pompy ciepła”.

Możesz także delikatnie podkręcić swój przycisk CTA. I zastosować coś nietypowego. Popatrz na poniższy przykład. „Zarezerwuj bezpłatną konsultację” brzmi dobrze, ale „Uzyskaj odpowiedzi na swoje pytania już teraz” brzmi o niebo lepiej.

Korzyści

To dzięki nim użytkownik ma większą ochotę na skorzystanie z oferty. Korzyści muszą być jednak prawdziwe (nie oszukuj), a także sformułowane w przejrzysty sposób, np.:

  • „Rozszerz abonament i zaoszczędź 70%”;
  • „Korzystaj bezpłatnie przez 7 dni”.

Korzyści możesz pokazać nawet w przypadku wykonywania tak trywialnych czynności jak zapisywanie się do newslettera. Zamiast klasycznego przycisku „Zapisz się do newslettera”, wykorzystaj „Odbierz rabat”. Oczywiście sprawdzi się to wtedy, gdy w ramach zapisu faktycznie oferujesz klientowi zniżkę.

Call to action — jak i gdzie je wykorzystać?

Skuteczne wezwanie do działania przyda się wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z komunikatem marketingowym. To ono dopina całą akcję wykonywaną przez odbiorcę, napędza wielkość konwersji i przynosi firmom wyższe przychody. Jest więc elementem obowiązkowym, zachęcającym do wejścia na stronę, kupna produktu czy uzupełnienia danych na formularzu kontaktowym. W marketingu call to action stosowane jest w:

  • social mediach: w kampaniach płatnych w formie banerów, a także w klasycznych postach na Facebooku, Instagramie czy Twitterze,
  • kampaniach mobilnych: opiera się na nich wysyłka SMS, dzięki CTA możliwe jest zachęcenie klienta do wejścia na stronę i dokonania zakupu,
  • witrynach internetowych: na stronach typu landing page, a także w sklepach internetowych czy na blogach firmowych,
  • newsletterach: stosowane nie tylko w formie ikony, ale często w formie podlinkowanego tekstu,
  • kampaniach płatnych Google Ads: w opisach stron, gdzie CTA zachęca klienta do wejścia na stronę internetową.

Niezależnie od miejsca, w którym wykorzystujemy CTA, konieczne jest nieustanne mierzenie jego skuteczności. Warto przeprowadzić testy A/B, które pozwolą nam stwierdzić, która wersja wezwania do działania jest bardziej skuteczna i lepiej przekonuje odbiorców do podjęcia określonej akcji. Pamiętajmy, że przeprowadzając takie testy, zamieniamy tylko jeden element i badamy jego wpływ na wyniki CTA.