KPI w kampanii SMS – jak określić kluczowe wskaźniki efektywności?

KPI key performance indicatiors

Skuteczna kampania marketingowa może znacząco wzmocnić rozpoznawalność Twojej firmy na rynku, a także wpłynąć na zwiększenie sprzedaży oferowanych produktów lub usług. Najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie strategii marketingowej i zaplanowanie poszczególnych działań. Efektywność kampanii można zmierzyć za pomocą wskaźników KPI. To konkretne dane i liczby, które pomagają określić, czy kampania spełnia założone wcześniej cele. Warto dodać, że odpowiednio wyznaczone wskaźniki KPI mają ogromne znaczenie dla rozwoju firmy i osiąganych wyników sprzedażowych. Co może być wskaźnikiem KPI? Jak określić KPI w kampanii SMS? Sprawdź!

KPI – co to jest?

KPI (Key Performance Indicators) to kluczowe wskaźniki efektywności, które pomagają ocenić skuteczność podejmowanych działań marketingowych. Określają one stopień realizacji założonych wcześniej celów firmy. To obiektywne i mierzalne wskaźniki, które opierają się na konkretnych danych i liczbach.

Najważniejsza jest ich dokładna analiza, wyciągnięcie wniosków i odpowiednie dostosowanie kolejnych kroków. To nic innego jak monitorowanie skuteczności kampanii marketingowej. Nie da się zaprzeczyć, że stosowanie wskaźników KPI umożliwia lepsze zarządzanie budżetem przeznaczonym na działania marketingowe. To z kolei wpływa na ogólną sytuację finansową firmy.

Co może być wskaźnikiem KPI?

Wybrany przez Ciebie wskaźnik KPI powinien być przede wszystkim dopasowany do jasno określonego celu. Wyznaczanie celów metodą SMART oznacza, że cel ma być konkretny, mierzalny, osiągalny i do zrealizowania w określonym przedziale czasu. Jeśli odpowiednio wyznaczysz cele, znacznie łatwiej będzie Ci dopasować wskaźniki KPI, oszacować budżet i zwiększyć efektywności podejmowanych działań marketingowych.

Zastanawiasz się, co może być wskaźnikiem KPI? Kluczowe wskaźniki efektywności to między innymi: współczynnik konwersji, ruch na stronie internetowej, średnia wartość zamówienia w sklepie internetowym, liczba wyświetleń, liczba kliknięć reklamy, wskaźnik odrzuceń, średni koszt pozyskania leadu, liczba nowych klientów, wartość życiowa klienta, zadowolenie klienta, współczynnik otwarć i kliknięć, wskaźnik rezygnacji z subskrypcji i wiele więcej.

Wskaźniki KPI – przykłady

Każdy przedsiębiorca chce, aby jego firma świetnie prosperowała na rynku. Ciągły rozwój i zadowolenie klientów to elementy, które powinny być na pierwszym miejscu. Wskaźniki KPI w sprzedaży, a także w marketingu są niezbędne, aby ocenić skuteczność podejmowanych działań, niezależnie od tego, w jakiej branży specjalizuje się Twoja firma.

KPI w sprzedaży

Jakie wskaźniki KPI w sprzedaży mogą okazać się bardzo przydatne i wartościowe z punktu widzenia rozwoju Twojej firmy? Jednym z nich jest na pewno skuteczność sprzedaży. Wskaźnik ten pokazuje, ilu potencjalnych klientów odwiedziło Twój sklep i ilu z nich dokonało zakupu.

Kolejnym wskaźnikiem może być miesięczny wzrost sprzedaży, który może odnosić się do poprzedniego miesiąca lub do analogicznego miesiąca z poprzedniego roku. To prosty sposób, aby sprawdzić, czy przedsiębiorstwo się rozwija i zwiększa sprzedaż produktów.

Zdecydowanie warto zwrócić uwagę na aspekt dotyczący pracowników zajmujących się sprzedażą w Twojej firmie. Chodzi o wskaźnik satysfakcji pracowników. Musisz wiedzieć, że zadowolenie pracowników i ich satysfakcja z wykonywanych zadań ma ogromny wpływ na efektywność. Niestety ta kwestia jest bardzo często pomijana i uznawana za mało znaczącą, a to spory błąd.

Ostatnim, choć równie ważnym wskaźnikiem KPI w sprzedaży jest wartość koszyka zakupowego. Informacja o tym, jaką kwotę statystycznie zostawia u Ciebie klient, pozwoli Ci sprawdzić, czy działania marketingowe wywołują pożądany skutek. Niezależnie od tego, w jakiej branży działa Twoja firma, korzystanie ze wskaźników KPI jest niezbędne. Pomoże to w ulepszaniu strategii i działań. Do Twojej dyspozycji są również inne wskaźniki KPI w sprzedaży – wszystko zależy od celu.

KPI w marketingu

Dział marketingu w firmie zajmuje się między innymi budowaniem pozytywnego wizerunku marki, promowaniem produktów i usług, a także budowaniem trwałej i wartościowej relacji między przedsiębiorstwem i klientami. Nie da się ukryć, że prowadzenie skutecznej kampanii marketingowej wymaga dużego wysiłku i nieustającej chęci rozwoju. Każde działanie można ulepszać, oczywiście pod warunkiem, że jesteś w stanie zmierzyć efekty swojej pracy. Do tego służą właśnie wskaźniki KPI. Zmierzenie konkretnych wskaźników, wyciągnięcie wniosków i modyfikowanie kolejnych działań to prosty sposób na osiągnięcie jeszcze lepszych efektów.

Jakie wskaźniki KPI stosuje się w marketingu? Najważniejsze wskaźniki efektywności to między innymi: liczba rezygnacji lub zapisów do newslettera, liczba osób korzystających z rabatów lub voucherów, liczba wypełnionych formularzy kontaktowych, wielkość bazy klientów wyrażających zgodę na kontakt, wartość życiowa klienta, ruch na stronie internetowej, zaangażowanie użytkowników i zasięgi w mediach społecznościowych, liczba nowych klientów pozyskanych przez przedsiębiorstwo w danym okresie, wskaźniki konwersji, koszty uzyskania pojedynczego leadu. Oczywiście na tym Twoje możliwości się nie kończą – możesz wykorzystać inne wskaźniki KPI w marketingu.

Korzystanie ze wskaźników KPI w marketingu pozwoli Ci na uzyskanie lepszych efektów przy mniejszych nakładach finansowych. Możesz na bieżąco monitorować skuteczność działań i realizację celu, a także dokonywać zmian, jeśli okaże się, że dotychczasowe kroki nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Tę wiedzę zdobędziesz, korzystając z dobrze dobranych wskaźników efektywności.

Jak określić KPI w kampanii SMS?

Kampanie SMS cieszą się ogromną popularnością. Firmy wykorzystują wiadomości tekstowe do wysyłania ofert, promocji, statusu zamówienia, informacji o nowych produktach lub usługach czy zaproszeń na wydarzenia. W niektórych przedsiębiorstwach jest to najlepszy sposób komunikacji nie tylko z klientami, ale także z pracownikami.

Musisz wiedzieć, że kampanie SMS są skutecznym sposobem na zwiększenie sprzedaży firmy. Ich zdecydowaną zaletą jest możliwość prowadzenia zautomatyzowanej i angażującej komunikacji z klientem. W prosty sposób możesz zwiększyć ruch na stronie internetowej, a także wzmocnić zaufanie i lojalność klientów. Krótką wiadomość tekstową można odczytać błyskawicznie i nie potrzeba do tego Internetu. Większość osób ma telefon komórkowy i jest w stanie odbierać SMS, a to sprawia, że komunikat bez problemu dotrze do wybranej przez Ciebie grupy docelowej.

Pojawia się więc pytanie – jak określić KPI w kampanii SMS? Oczywiście wiele zależy od tego, jaki cel mają prowadzone przez Ciebie działania. Jednym z ważniejszych wskaźników KPI w kampanii SMS jest dostarczalność. Ten wskaźnik mówi o tym, ile wysłanych wiadomości ostatecznie trafia do wskazanych wcześniej odbiorców. W tym przypadku ogromne znaczenie ma aktualność numerów telefonów w bazie danych. Warto regularnie monitorować to, czy numery z Twojej bazy są aktywne. Możesz to zrobić, korzystając z usługi HLR.

Kolejnym istotnym wskaźnikiem jest współczynnik klikalności w wiadomościach SMS, czyli CTR. Oczywiście bardzo ważne jest to, ile osób w ogóle otworzy otrzymaną wiadomość. Jednak w przypadku komunikacji SMS, współczynnik ten jest bardzo wysoki i wynosi około 98%. Natomiast CTR wskazuje na to, ile osób kliknęło link zamieszczony w wiadomości. Jeszcze innym wskaźnikiem może być zmiana średniej wartości koszyka przed i po przeprowadzeniu kampanii.

Prowadzenie własnego biznesu wymaga nie tylko ogromnej wiedzy, umiejętności i doświadczenia. Ważne jest także podejmowanie ryzyka, wyciąganie wniosków, uczenie się na błędach i nieustanne doskonalenie swoich działań. Zbudowanie zgranego zespołu w swojej firmie i dobrze wyznaczone cele biznesowe to elementy mające realny wpływ na osiągane wyniki. Skuteczna kampania marketingowa pozwala zwiększyć rozpoznawalność marki, wzmocnić zaufanie klientów i zwiększyć sprzedaż. Oczywiście wszystko zależy od wyznaczonego celu, który powinien być konkretny i możliwy do zmierzenia.

Wskaźniki KPI w sprzedaży i marketingu pozwalają określić skuteczność podejmowanych działań. Najprościej mówiąc, wykorzystywane są do oceny wydajności, pomagają również znaleźć obszary, które wymagają poprawy. Analiza kluczowych danych jest niezbędna. Jeśli wyniki nie są zadowalające, to sygnał, aby wprowadzić pewne zmiany – to pomoże Twojej firmie osiągnąć sukces.