Landing page — definicja, przykłady i sposób kreacji skutecznej strony docelowej

landing page definicja przykłady

Landing page nie jest zwykłą stroną internetową. Ten typ podstrony ukierunkowany jest na przyciągnięcie uwagi odbiorcy i przekonanie go do wykonania konkretnej czynności. Często wykorzystuje się go w kampaniach płatnych i do promowania nowych produktów, czasem do budowania świadomości marki.

Jaka jest definicja landing page? Poznaj najważniejsze elementy skutecznej strony docelowej i dowiedz się, kiedy najlepiej ją wykorzystać w swojej kampanii.

Czym jest landing page? – definicja

Landing page, inaczej strona docelowa, strona produktowa, lądowania czy micropage, to witryna, na którą przekierowany jest potencjalny klient po kliknięciu reklamy lub linku. Ma ona jeden konkretny cel i zwykle jest nim zachęcenie użytkownika do pozostawienia swoich danych kontaktowych lub do zakupu produktu. Ukierunkowana jest na zwiększanie konwersji, i pełni taką rolę, jeśli zostanie w przemyślany sposób przygotowana.

Najczęściej wykorzystywana jest w kampaniach płatnych Google Ads w wyszukiwarce, a także w mediach społecznościowych oraz w tekstach newslettera.

Jak działa landing page?

Strona docelowa ma za zadanie skupienie uwagi użytkownika wobec konkretnego produktu lub usługi. Cel, który musi spełnić skuteczny landing page to m.in.:

  • zapisanie się do newslettera: zarówno mailowego, jak i SMS;
  • wypełnienie formularza;
  • kontakt z firmą mailowy lub telefoniczny;
  • zapisanie się na webinar;
  • sprzedaż produktu lub usługi;
  • zapisanie się do uczestnictwa w konkretnym wydarzeniu;
  • rejestracja w serwisie;
  • testowanie produktów.

Stworzona na podstawie powyższych celów strona docelowa zwiększa ruch na stronie internetowej, poszerzając tym samym zasięgi marki i napędzając sprzedaż. Jej skuteczność musi być jednak nieustannie monitorowana, w zakresie konwersji, np. przy pomocy Google Analytics.

Landing page — co powinien zawierać?

Stworzenie skutecznego landing page wymaga znajomości swoich klientów, ich potrzeb i nawyków. Istotne są również konkretne elementy w witrynie.

CTA — call to action

Wyróżniające się CTA to podstawa każdego landing page. Musi ono przykuwać uwagę użytkownika, a także jasno informować go, co stanie się po kliknięciu. Liczy się konkretne i proste przekazanie informacji. Call to action może zachęcać do zapisania się do newslettera czy też przekierować klienta bezpośrednio na stronę zakupową.

Formularz zapisu

Liczy się nie tylko jego obecność, ale i odpowiednie zaprojektowanie. Wypełnienie formularza powinno być proste. Pamiętajmy więc, aby znalazły się w nim tylko najważniejsze elementy i informacje od klienta. W przypadku zapisu do newslettera wystarczy tylko adres mailowy oraz imię.

Przemyślana struktura treści

Landing page skupia uwagę klienta wokół jednego celu. Dlatego powinny się na nim znaleźć tylko te elementy, które prowadzą klienta do wykonania zaplanowanej w kampanii akcji. Unikamy zbyt dużej ilości tekstu i rozpraszających elementów. Istotną rolę pełnią nagłówki, a także przedstawienie korzyści płynących z zakupu produktu lub usługi.

Formularz powinien mieścić się na samym końcu, warto także dodać w widocznym miejscu numer telefonu oraz zadbać o SEO — zwłaszcza gdy landing page staje się częścią w kampanii Google Ads. Przydatne będą również integracje, np. z aplikacją dedykowaną do wysyłki SMS lub Hotjarem, badającym zachowanie użytkownika w witrynie.

Rodzaje landing page

Strona docelowa może pełnić kilka różnych od siebie funkcji. W zależności od celu wyróżniamy:

  • landing page sprzedażowy (sales page): jego celem jest wzrost konwersji, a także sprzedaż konkretnego produktu lub usługi, czasem tego typu strona wykorzystywana jest do promocji nowych produktów lub też do ich testowania, często pojawiają się na niej zegary odliczające czas do zakończenia promocji, to najpopularniejszy typ strony lądowania;
  • stronę do zbierania leadów (squeeze page): jest to doskonały sposób, aby zwiększyć ilość osób zapisanych do mailingu, ten typ strony przydaje się także do promocji e-booków czy zbierania zapisów na rezerwacje oraz webinary, pomaga zebrać najważniejsze dane o kliencie, konieczny jest tutaj przejrzysty formularz zapisu;
  • strona błędu: również nazywana jest stroną typu landing page, jej celem jest utrzymanie użytkownika na stronie i zachęcenie go do pozostania na stronie;
  • strony przejściowe (click-through): wymagają wypełnienia formularza wraz ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi konkretnego klienta, np. płci, i dopiero wówczas przekierowują użytkownika na stronę główną, produktową czy na podstronę z promocją, często wykorzystywany w przypadku stron marek odzieżowych.

Jak zrobić skuteczny landing page?

Zacznij od poznania swojej grupy docelowej. Design strony lądowania, teksty na niej zawarte oraz rozmieszczenie poszczególnych elementów powinny być dostosowane do nawyków Twoich klientów. Jeśli ten krok masz już za sobą, ustal, jaki cel będzie realizował Twój landing page.

Teraz czas na dokładne rozplanowanie treści. Nagłówek H1 oraz pozostałe nagłówki H2 powinny zwracać uwagę i zaciekawiać klienta. Muszą być konkretne i jasne dla czytelnika. Podobnie teksty — im mniej i bardziej precyzyjnie, tym lepiej. Ważne jest przekazywanie jedynie najistotniejszych informacji, oczywiście z punktu widzenia potencjalnego klienta. Przydatne będzie użycie języka korzyści, a także zwalczanie obiekcji użytkownika.

Przy tworzeniu treści nie należy zapominać o chwytliwym i zachęcającym do kliknięcia przycisku „call to action”. Tekst CTA musi być spójny z celem strony, dobrze też, aby składał się z maksymalnie 4-5 słów. Chodzi tu nie tylko o estetyczny wygląd, ale o to, aby zbytnio nie komplikować treści przycisku w umyśle klienta.

Zadbajmy także o kolorystykę, dobranie czcionek oraz dobrej jakości zdjęcia, które będą świadczyć o profesjonalizmie. Każda strona docelowa musi zostać zaprojektowana zgodnie z zasadami UX oraz UI designu, liczy się więc każdy nawet najmniejszy szczegół. Ważne jest również dostosowanie witryny do smartfonów i tabletów. Marketing mobilny w przypadku landing page opiera się na dostosowaniu poszczególnych elementów do mniejszych ekranów w taki sposób, aby nadal wyglądały wyraźnie i zachęcały klienta do skorzystania z oferty.

Skuteczny landing page jest także dobrze zoptymalizowany pod SEO — w nagłówkach, treści oraz opisach obrazków. Strona powinna szybko się ładować i nie być przeładowana tekstami. Ważna jest też struktura poszczególnych treści oraz ciągłe utrzymanie uwagi potencjalnego klienta. Tylko w ten sposób, niezależnie od celu i branży, strona docelowa będzie w pełni realizować swoje zadanie.