Odpowiednio poprowadzone działania marketingowe to klucz do osiągania sprzedaży na oczekiwanym poziomie – co do tego nie ma najmniejszych wątpliwości. Jednak wykonanie wielu z nich wymaga poświęcenia bardzo dużej ilości czasu. A co, gdyby część zadań można było realizować automatycznie? Wbrew pozorom, to bardzo realna opcja! Dowiedz się więcej o tym, jak działa marketing automation i w jakich sytuacjach może się przydać.
Czym jest marketing automation? – definicja
Marketing automation – co to jest? W tłumaczeniu na język polski to pojęcie oznacza automatyzację marketingu. Można ją zdefiniować jako wykorzystanie specjalnego oprogramowania i innych dedykowanych narzędzi, aby usprawnić procesy sprzedażowe. Co to oznacza w praktyce? Tyle, że istnieją systemy, które pozwalają np. automatycznie wysyłać do klientów wiadomości SMS lub e-maile, a także inne wiadomości, które zwiększają szansę na zrealizowanie sprzedaży.
Zapewne Ty sam, jako klient, miałeś niejeden raz do czynienia z wiadomościami przesłanymi z wykorzystaniem narzędzi marketing automation. Pomyśl choćby o e-mailach z podziękowaniem za zakup w sklepie internetowym oraz z informacjami o promocjach. To jednak nie wszystko. W ostatnim czasie prawdziwym hitem pod względem efektywności jest marketing SMS. Może on oczywiście przybierać różne formy, ale na pewno wpisuje się w charakterystykę marketing automation. Wiadomości są wysyłane do wielu klientów jednocześnie, a zadania, które „fizycznie” musi zrealizować marketer, są zredukowane do minimum.
Automatyzacja marketingu – jakie daje korzyści?
Zastanawiasz się, czy marketing automation to kierunek działania dla Twojej firmy? W zdecydowanej większości przypadków na to pytanie można z powodzeniem odpowiedzieć: TAK! A to dlatego, że automatyzacja marketingu jest bardzo szerokim pojęciem, a narzędzia z tego obszaru można wykorzystać do komunikacji z klientami na różnych etapach podejmowania decyzji o zakupie. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób zostanie zaprojektowana kampania. Co jednak daje marketing automation w praktyce?
Marketing automation = oszczędność czasu
Jeśli do tej pory spędzałeś długie godziny na wysyłanie maili ofertowych czy innych ustandaryzowanych treści, teraz nie będziesz musiał. Nowoczesne narzędzia marketing automation zrobią to za Ciebie, w kilka sekund, a nie w kilka godzin. Pomyśl, jak wiele będziesz mógł zrobić, aby wzmocnić sprzedaż w firmie, w zaoszczędzonym czasie!
Automatyzacja marketingu to szansa na szybkie dotarcie do dużej grupy klientów
Bez względu na to, jakie komunikaty marketingowe „wysyłasz w świat”, musisz być świadomy, że zadziała tylko część z nich, czasem naprawdę mała. Dlatego dobrym sposobem na zwiększenie swoich szans sprzedażowych jest szybka komunikacja z dużym gronem klientów. Wykorzystują to np. duże sieci handlowe, które dysponują ogromnymi bazami danych numerów telefonów swoich klientów. Wysłanie 1-2 razy w tygodniu wiadomości z informacjami o najnowszych promocjach w sklepach to skuteczny sposób na to, aby przypomnieć odbiorcom o swoim istnieniu i zachęcić ich do ponownego odwiedzenia swoich oddziałów. Takie działania można podjąć oczywiście również na mniejszą skalę i z zupełnie innym zamysłem.
Marketing automatyczny pozwala skutecznie zaplanować komunikację
Kampanie marketing automation możesz bardzo dokładnie zaplanować – ustalając nie tylko treść wiadomości (także z podziałem na poszczególne grupy klientów), ale także precyzyjny moment wysłania komunikatów. Dzięki temu możesz zsynchronizować czas przesłania maili czy SMS-ów z chwilą uruchomienia nowej promocji lub wprowadzenia do sprzedaży nowego produktu. Jeśli zadbasz o to, aby treści wysyłanych w ten sposób wiadomości były użyteczne dla klienta, jesteś na dobrej drodze ku temu, aby chcieli je od Ciebie otrzymywać i traktowali jako wartościowe wskazówki zakupowe.
Marketing automation = optymalizacja kosztów pozyskiwania klientów
Korzystanie z innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które automatyzują komunikację z kupującymi, to prosty sposób na redukcję wydatków na pozyskanie jednego klienta. Wynika to zarówno z oszczędności czasu poświęconego na przesłanie wiadomości reklamowych, jak i dużej „przepustowości” systemów automatyzacji marketingu. Przykład? Dzięki rozwiązaniom przygotowanym przez MobiteX możesz przesłać nawet do 40 tys. zautomatyzowanych wiadomości SMS na godzinę (!). Nawet jeśli zareaguje na nie 1% odbiorców, i tak możesz liczyć na spore zyski.
Automatyzacja marketingu pozwala na prowadzenie klienta przez lejek zakupowy
Jak doskonale wiesz, podjęcie decyzji o zakupie konkretnego produktu wymaga czasu. Czasami proces decyzyjny jest bardzo szybki (np. w przypadku zakupu podstawowych produktów spożywczych), a czasami trwa długo (np. przy wyborze drogiej elektroniki czy innego rozwiązania na lata). Przebiega jednak zawsze we w miarę zbliżony sposób: od uświadomienia sobie problemu/potrzeby, przez poszukiwanie rozwiązań, poznawanie bliżej dostępnych produktów, aż po wybór tego odpowiedniego. Narzędzia marketing automation pozwolą Ci być z klientem na każdym etapie tego procesu.
Przykład? Klient zapisał się do programu lojalnościowego Twojego sklepu i podał swój adres e-mail oraz numer telefonu. Co jakiś czas wysyłasz mu tymi kanałami wiadomości o aktualnych promocjach, a także o produktach dostępnych w ofercie albo linki do ciekawych artykułów na Twoim blogu. Nie musi to zaowocować natychmiastową sprzedażą, ale każdy kontakt będzie Cię do niej przybliżał. Klient zacznie się „czuć” coraz bardziej komfortowo z Twoją marką i lepiej zrozumie, co masz mu do zaoferowania. Kiedy wreszcie poczuje się gotowy do zakupu, istnieje duża szansa, że wybierze właśnie Twoją propozycję, a nie konkurencji.
Marketing automation – narzędzia
Jakie są narzędzia marketing automation? Ich wachlarz jest dość spory, a to, po które sięgniesz, zależy od specyfiki Twojej oferty, branży, w której działasz czy procesu sprzedażowego. Oto przegląd tych najważniejszych.
E-maile
Automatyzacja marketingu w obszarze e-mail jest najpopularniejszym i najchętniej stosowanym rozwiązaniem. Na czym polega? Na wysyłaniu odpowiednio przygotowanych wiadomości mailowych do starannie wyselekcjonowanej grupy odbiorców. Mogą to być np. ci, którzy zapisali się na Twój newsletter firmowy, klienci, którzy już kiedyś dokonali u Ciebie zakupu albo korzystają z programu lojalnościowego Twojej firmy. Można też korzystać z systemu personalizowanych reklam e-mail dostępnych na platformach reklamowych.
Marketing automation na poziomie e-mail może przybierać wiele kształtów. Wiadomości mogą np.:
- zachęcać do odwiedzenia bloga firmowego / pobrania darmowego e-booka z materiałami,
- regularnie przypominać klientowi o istnieniu marki – być formą prostego nawiązania kontaktu,
- informować o konkretnych kampaniach promocyjnych,
- prezentować produkty powiązane z tymi, które klient już u Ciebie kupił.
Trzeba jednak pamiętać, że korzystanie z tego narzędzia wiąże się z ryzykiem, iż przesłane wiadomości trafią do SPAM-u w skrzynce odbiorcy i… nie zostaną zauważone, a tym bardziej otwarte. Dlatego trzeba zadbać o wysoką jakość komunikacji tym kanałem – tak, aby potencjalny klient był zainteresowany odbieraniem wiadomości.
SMS marketing
To coraz popularniejsze narzędzie marketing automation z uwagi na wyższą skuteczność dotarcia do klienta. Dlaczego? Ponieważ badania pokazują, że SMS-y, m.in. dlatego że są otrzymywane rzadziej niż maile, są chętniej odczytywane. Poza tym tą drogą łatwiej jest dotrzeć do szerszej grupy odbiorców – także tych, którzy niekoniecznie dobrze radzą sobie z nowymi mediami. SMS-y mogą też być bardziej efektywne, kiedy wspierają sprzedaż stacjonarną.
Oczywiście oba te narzędzia można ze sobą połączyć w ramach jednego, spójnego systemu – tak, aby w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w automatyzacji marketingu. Potrzebujesz pomocy w tym zakresie? Skontaktuj się z naszymi ekspertami i dowiedz więcej!