Mają wielką moc – potrafią przyciągnąć do siebie użytkownika w błyskawicznym tempie, wystarczy tylko krótki sygnał dźwiękowy. Powiadomienia mobile otaczają nas z każdej strony i czasem faktycznie ułatwiają życie. Pozwalają na otrzymywanie wiadomości od firm i sprawiają, że jesteśmy na bieżąco z ich ofertami.
Czym są powiadomienia push? Jak je włączyć? Jak nad nimi zapanować, aby nie wywróciły nam życia do góry nogami, a je skutecznie uprościły? I co te komunikaty oznaczają dla marek?
Powiadomienia push – definicja ogólna
Gdy odblokowujesz ekran telefonu, pojawiają się na nim…powiadomienia. I to właśnie one nazywane są powiadomieniami typu push. Otrzymujemy je w czasie rzeczywistym głównie na urządzenia mobilne, ale mogą one także wyświetlać się na ekranie komputera. Aby być bardziej precyzyjnym, dodajmy, że powiadomienie push wysyła zewnętrzny serwer, a nie aplikacja zainstalowana w telefonie.
Powiadomienia push działają na smartfonach, tabletach, laptopach oraz komputerach stacjonarnych. Wielu specjalistów od spraw marketingu uważa również, że są one bardziej skuteczne od klasycznych e-maili oraz wiadomości SMS. Są świetnym uzupełnieniem kampanii SMS i tych mailowych dla małych i większych firm.
Powiadomienie push sprawdzi się lepiej w młodszej grupie docelowej, z kolei standardowe kampanie SMS, będą lepsze dla użytkowników z pokolenia Y, dla których tego typu notyfikacje są standardem. Oba kanały mogą się więc w znakomity sposób zdobywać klientów.
Jakie zalety posiadają powiadomienia push? Przede wszystkim są po prostu skuteczne – nie ma co do tego wątpliwości. Cechują się wysokim open rate, bo zaciekawiają użytkownika i inspirują do kliknięcia. Są również uniwersalne: można je wykorzystać w każdej branży, w małych i większych firmach. Pozwalają na analizę zachowań odbiorców, wyciąganie wniosków i ulepszanie kampanii. Docierają tam, gdzie nie sprawdzą się newslettery czy SMS-y. A do tego ich wdrożenie jest niezwykle proste i intuicyjne.
Warto jednak pamiętać, że powiadomienie jest jednostronne. Nie można z jego pomocą prowadzić dwukierunkowej komunikacji. Do tego dużo lepsze będą klasyczne kampanie SMS.
Obecnie istnieją 3 główne rodzaje powiadomień push. Zapewne z każdym z nich spotkałeś się już wcześniej.
Powiadomienia web push
Wykorzystywane są na desktopach. Tego typu notyfikacje push wysyłane są przez stronę internetową. Zwykle wyświetlają się na dole ekranu komputera po jego prawej stronie. Pierwszym krokiem jest jednak wyrażenie zgody na ich otrzymywanie – bez tego nie będziemy mogli odbierać tych wiadomości. Web push działają w kilku przeglądarkach internetowych:
- Chrome,
- Firefox,
- Safari.
Powiadomienia web push składają się z kilku części, w tym krótkiego nagłówka, równie krótkiej treści, małej grafiki oraz odnośnika do podstrony.
Notyfikacje push mobile
To te najczęstsze, z którymi spotykasz się za każdym razem, gdy odblokowujesz telefon. Wysyłają je aplikacje mobilne, w tym te od mediów społecznościowych, poczty czy sklepów internetowych. Powiadomienia push wyświetlają się na ekranie telefonu i mogą przyjmować formę:
- klasyczną: z krótkim tekstem, nagłówkiem linkiem kierującym na określoną stronę internetową;
- rozbudowaną: z dodatkowym załącznikiem multimedialnym.
Warto dodać, że powiadomienia push wysyłane są do jednego użytkownika, nawet w przypadku kilku urządzeń, które ta osoba obsługuje. Jednocześnie w momencie odczytania komunikatu na danym urządzeniu, reszta zostaje oznaczona jako odczytana.
Powiadomienie rich push
Zdecydowanie zajmują najwięcej miejsca na ekranie. Wśród powiadomień push uznawane są za najbardziej skuteczne, nie sposób je przeoczyć. To powiadomienie zawiera załącznik multimedialny w formie:
- dźwięku,
- grafiki,
- filmu video,
- przycisku call to action.
Taka wiadomość nie tylko przekazuje korzyści dla odbiorcy, ale również działa na jego zmysły. Zapewne zauważyłeś, że dużo bardziej zachęca do kliknięcia niż standardowe powiadomienie push. Z rich push korzystają restauracje, sklepy internetowe, a nawet oprogramowania do słuchania muzyki.
Powiadomienia push – jak je włączyć?
Już w momencie instalacji konkretnej aplikacji, użytkownik automatycznie wyraża zgodę na otrzymanie powiadomień push. Możliwe jest również włączenie tej usługi w ustawieniach telefonu. Na Androidzie wystarczy wejść w ustawienia, a następnie powiadomienia, aby określić, od których aplikacji chcemy otrzymywać komunikaty.
Natomiast powiadomienia web push włączamy w ustawieniach przeglądarki. W chrome należy wejść w Ustawienia, Prywatność i Bezpieczeństwo, a następnie w Ustawienia witryn. Pojawi się okno wraz z listą stron internetowych. Możemy tutaj dowolnie włączać powiadomienia web push od konkretnych stron.
Powiadomienia push – jak je wyłączyć?
Podobnie jak w przypadku włączania powiadomień push i web push należy wejść w ustawienia przeglądarki czy konkretnej aplikacji. Dodatkowo możliwe jest blokowanie dźwięków i sygnałów wizualnych w określonych przez nas godzinach, np. gdy przebywamy w pracy lub śpimy.
Dzięki temu możemy w świadomy sposób zarządzać informacjami od marek, tak aby nadal być na bieżąco z ofertą, a jednocześnie nie być przytłoczonym natłokiem danych.
Powiadomienia push nie działają – co robić?
Standardowo aplikacja wysyła powiadomienie wtedy, gdy otrzyma od odbiorcy zgodę na jego odbiór. Czasem mogą jednak pojawić się pewne problemy. Powiadomienia web push i mobile push nie będą dostarczane, jeśli:
- nie będziemy mieli dostępu do internetu,
- gdy telefon działa w trybie „nie przeszkadzać”.
Dodatkowo warto sprawdzić, czy aplikacje posiadają uprawnienia do wysyłki powiadomień do użytkownika, a także czy te komunikaty działają, gdy mamy działającą aplikację w tle.
Również tryb oszczędzania baterii sprawia, że powiadomienia nie będą wyświetlane na ekranie smartfona i komputera.
Powiadomienia push – czy są płatne?
Dla odbiorców powiadomienia push są całkowicie bezpłatne, niezależnie od ilości otrzymywanych powiadomień przez użytkownika. Jednak dla firmy optymalne jest korzystanie z dedykowanego rozwiązania do wysyłki – zarówno przy mobile push jak i web push.
Większość aplikacji do wysyłki powiadomień jest płatna. W okrojonej wersji znajdziemy natomiast aplikacje bezpłatne. Nie dają nam one pełnych możliwości, ale pozwalają sprawdzić, czy wysyłka push dla odbiorcy sprawdzi się w naszym biznesie. Potem możemy pozwolić sobie na pełną subskrypcję takiego narzędzia.