Towarzyszą nam w komunikacji od prawie 40 lat. Emotikony i emoji chętnie wykorzystujemy nie tylko w wiadomościach prywatnych, ale również w komunikacji marketingowej. I to bardzo dobrze, bo te różnorodne emotikony – buźki i symbole – potrafią doskonale informować rozmówcę o naszym nastroju. A jak je wykorzystać w biznesie? Czy na coś trzeba uważać?
Czym są emotikony i emoji?
Myśląc o wyrażaniu emocji w Internecie, pierwsze do głowy przychodzą nam emotki. Ale w tym ogromnym zbiorze wyróżniamy aż trzy rodzaje różnych symboli:
- emotikony: stworzone ze znaków interpunkcyjnych i specjalnych, a także cyfr i liter; są najstarsze z całego rodzeństwa,
- emoji: buźki w wersji obrazkowej używane w komunikatorach, mogą mieć również postać gestów czy przedmiotów,
- naklejki: funkcjonują oddzielnie, nie da się ich umieścić w środku wypowiedzi; mogą być statyczne lub w formie GIF.
Emotikony i emoji – historia
Emotikony mają bardzo długą historię. Informatyk Scott Fahlman, 19 września 1982 roku, z Uniwersytety Carnegie Mellon, wysłał pierwszy emotikon w wiadomości mailowej. Były to standardowe buźki — oznaczające radość i smutek. Do ich tworzenia przez wiele lat potem używano tablicy znaków specjalnych. A słowo emotikon jest połączeniem dwóch wyrazów: emotion (emocje) i icon (ikony).
Emoji, czyli emotikony w wersji obrazkowej powstały natomiast znacznie później, tj. w 1999 roku. Stworzył je Japończyk, Shigetaka Kurita, Składały się one z pojedynczych pikseli. To były proste kształty, takie jak słońce, serce czy napis „ok”. W pierwszym zbiorze znalazło się 176 emoji. A ich nazwa? Choć podobieństwo do słowa „emotikony” jest bardzo bliskie, to jest ono dziełem przypadku. Słowo emoji pochodzi od dwóch japońskich słów: „e” (obraz) oraz „moji” (znak).
Liczba emoji w 2022 roku wynosiła już prawie 3500. I cały czas dodawane są nowe, takie jak płonące serce, herbata bąbelkowa czy dłonie ułożone w kształcie serca. Obecnie największą popularnością cieszą się właśnie emoji, a same emotikony automatyczne zamieniane są na emoji w trakcie ich wysyłania. Pełne emotikon mogą być pisane przez nas wiadomości SMS, a także wypowiedzi w social mediach np na whatsapp czy facebooku.
Znaczenie emotikon w kulturze
W internecie trudno jest przekazać emocje towarzyszące wypowiedzi. W dodatku istnieje ryzyko, że niektóre treści zostaną odebrane w nieodpowiedni sposób, jeśli towarzyszyć im będzie brak emocji. Za przykład niech posłuży nam słynna „kropka nienawiści”. Badania pokazują, że większość odbiorców uważa komunikat z kropką na końcu za bardziej oschły. Co więc mogą zrobić emotikony?
Emotikony i emoji przede wszystkim opowiadają o naszych emocjach. Są idealnym uzupełnieniem wysyłanych wiadomości. Skracają dystans i tworzą przyjazną atmosferę. Zdecydowanie są też pomocne w wyrażaniu trudnych emocji — okazuje się bowiem, że w komunikatach pisanych jesteśmy bardziej wylewni. Ich znaczenie jest tak szerokie, że może być obrazkową interpretacją praktycznie każdej emocji: przez radość, po smutek, złość czy zdziwienie. To uniwersalny język, który jednak należy stosować z głową, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z komunikacją międzykulturową oraz biznesową.
Emotki i ich znaczenie
Większość z nas bez problemu rozumie przekaz płynący z emotek, zwłaszcza tych powszechnie rozumianych. Jeśli jednak masz jakieś wątpliwości co do prawidłowego zastosowania emoji, zobacz co oznaczają te najczęściej używane emotikony:
Emotikony – buźki
-
— uśmiechnięta twarz, pokazująca radość, w połączeniu z poważnymi kwestiami „:)” staje się symbolem sarkazmu,
– szeroko uśmiechnięta twarz, emotikon wyrażający radość
-
— płacząca twarz z rozbawienia, może oznaczać silne uczucie szczęścia, „tears of joy” to najpopularniejsza emoji na twitterze,
-
— buźka używana, aby wyrazić smutek, lub też :'(, gdy coś mocno nas dobija,
-
– odwrócona uśmiechnięta buźka, za pomocą której można podkreślić sarkastyczny ton wypowiedzi
-
— rozczarowana twarz, może oznaczać wiadomość, która wprawia nas w zakłopotanie,
-
— buźka z serduszkami, może oznaczać, że coś bardzo nam się podoba
-
— emotka z językiem, może oznaczać rozbawienie i żarty, te emotikony często pomagają rozładować atmosferę w komunikacji,
-
— buźka z otwartymi ustami, może oznaczać zaskoczenie i zdziwienie.
-
– eksplodująca głowa – może oznaczać szok lub reakcję na niesamowitą wiadomość
-
– uśmiechnięta buźka w okularach przeciwsłonecznych, może oznaczać, że coś jest „cool”
Emotikony – dłonie i gesty
Wśród różnorodnych emotikonów, te związane z dłońmi odgrywają szczególną rolę. Na przykład:
-
– kciuk do góry, oznacza aprobatę lub zgodę na coś
-
– uniesione dwa palce, symbolizuje pokój lub zwycięstwo.
-
– machająca dłoń, jest używany do przywitania się
-
– uścisk dłoni, używany do wyrażania współpracy lub porozumienia
-
– uniesione dłonie, to wyraz radości, podziwu lub ekscytacji
-
– klaszczące dłonie, są wyrazem oklasków i uznania dla czyjegoś osiągnięcia.
Warto wiedzieć, że niektóre emoji symbolizujące gesty mogą wzbudzać różne skojarzenia w zależności od kraju, w którym zostaną użyte. Zaliczają się do nich m.in. kciuk do góry czy uniesione dwa palce .
Emotikony – zwierzęta i natura
Emotikony związane ze zwierzętami i przyrodą dodają uroku i życia naszym codziennym konwersacjom w mediach społecznościowych, wiadomościach tekstowych i innych formach komunikacji w Internecie. Umożliwiają one wyrażanie uczuć, opisywanie sytuacji lub po prostu dodawanie kreatywności do wiadomości.
-
– emoji psa może oznaczać radość, lojalność lub po prostu ukochanego pupila
-
– emoji kota jest symbolem niezależności, tajemniczości lub spokoju
-
– emoji słońca symbolizuje dzień, ciepło, czy optymizm
-
– emoji deszczowej chmury może być używane do opisywania deszczowej pogody, smutku lub refleksji
-
– emoji kwiatka natomiast reprezentuje piękno, delikatność oraz odnawiającą się siłę przyrody.
Emotikony – serce
Istnieje wiele rodzajów i kolorów emoji serce: . Serca, w różnych kolorach, to uniwersalne symbole, za pomocą których możemy wyrazić zachwyt, radość, podziw, uwielbienie czegoś lub sympatię do kogoś.
Wykorzystanie emotikon w komunikacji marketingowej
Firmy coraz częściej korzystają z emotek w komunikacji marketingowej, zwłaszcza w przypadku marketingu mobilnego. Wiadomości mailowe, powiadomienia push w telefonie czy posty w social mediach, zawierające emoji powodują, że odbiorcy chętniej się angażują i identyfikują z daną marką. Jednak nieodpowiednie użyte emotki mogą nieźle namotać w komunikacji! Pamiętaj, że emoji znakomicie:
- podkręcają emocje,
- zwiększają zaangażowanie, zachęcając do zostawienia komentarza, udostępnienia czy polubienia posta,
- skracają dystans między firmą a odbiorcami,
- przyciągają uwagę, warto umieścić je tam, gdzie chcemy, aby użytkownik spojrzał, np. przy call to action.
Ważne, aby emotki stały się przedłużeniem głosu marki. Spójność z osobowością firmy sprawia, że klienci darzą ją większą sympatią. Dodatkowo korzystajmy z emotek, które wcześniej dobraliśmy do grupy docelowej — jej wieku oraz emoji, które są przez nią najczęściej używane w komunikacji.
Ale są też pewne ograniczania. Mimo że emotki podkręcają emocje i wywołują zainteresowanie, to stosowane w nadmiarze — osłabiają przekaz. I to nie wszystko. Emotikony stosowane po kilka razy w jednym zdaniu sprawiają, że komunikat zaczyna wyglądać nieprofesjonalnie. Dodatkowo wybierajmy jedynie te emoji, które pasują do wizerunku marki oraz, co do których mamy pewność, że zostaną powszechnie zrozumiane.
Emoji na Facebooku, Snapchacie, LinkedIn, WhatsApp oraz innych social mediach
Powstanie Facebooka w 2004 roku spowodowało wzrost popularności emoji i to zarówno w komunikacji biznesowej, jak i prywatnej. Dziś emotikony stały się językiem Internetu i często przekazują to, czego nie daje się przekazać zwykłymi słowami.
Tych kolorowych znaków używamy w każdym medium społecznościowym. Co ciekawe każdy kanał dysponuje własną bazą emotikon, którą otworzyć możemy z poziomu pisania wiadomości. Emoji oznaczają dziś nie tylko emocje, ale również różne symbole, przedmioty, zwierzaki, a nawet części ciała czy flagi państwowe. Emotikony w social mediach zwiększają zaangażowanie klientów. Badania pokazują, że emotki zwiększają o 57% liczbę polubień na Facebooku, i o 33% ilość komentarzy. Twitter posiada swoje statystyki wykorzystania emoji w komunikacji na emojitracker.com, a Snapchat używa ich do określana relacji z innymi użytkownikami serwisu.
Emoji w komunikacji biznesowej
Nawet na LinkedIn, które używane jest głównie do komunikacji biznesowej, możemy z łatwością napotkać różne emoji. Korzystanie z emotikonów na LinkedIn może przynieść wiele korzyści, sprawiając, że nasz profil staje się bardziej atrakcyjny i angażujący dla innych użytkowników. Emotikony dodają kolorytu i osobowości naszym wpisom, umożliwiając wyrażenie emocji oraz uczuć w sposób prosty i zrozumiały dla każdego. Wzbogacenie treści o odpowiednie symbole może zwiększyć zainteresowanie naszym profilem i pomóc w nawiązywaniu nowych profesjonalnych relacji.
Używanie emotikonów może również pozytywnie wpłynąć na naszą komunikację z innymi użytkownikami LinkedIn. Dzięki nim, możemy wyrazić uznanie, wsparcie czy motywację, co sprzyja budowaniu silnych więzi z naszymi kontaktami. Ważne jest jednak, aby pamiętać o umiarze i dobierać emotikony odpowiednio do kontekstu, tak aby zachować profesjonalizm.
Emotikony w SMS — czy warto je ująć w przekazie marketingowym?
Wiadomości SMS to bardzo osobista forma komunikacji. Zwykle korzystamy z niej, aby przekazać coś ważnego, „na już”. Z tego względu ważne, żeby marki tworzyły je tak, aby nie odstawać od przyzwyczajeń odbiorców. Emotikony zaś są w SMS-ach często wykorzystywane.
Emoji uatrakcyjniają wysyłkę wiadomości SMS i zwracają uwagę na jej poszczególne części. Dodatkowo mają ogromny wpływ na pamięć — badania pokazują, że szybciej zapamiętamy przekaz płynący z treści, w których umieszczone zostały emoji. Bez nich komunikacja marketingowa byłaby sucha i smutna. To jednak nie oznacza, że należy używać ich, jak leci.
Emoji w SMS – kiedy lepiej z nich zrezygnować?
Warto poznać i dopasować znaczenie emotikony na SMS. Istotne jest także wykorzystanie ich w komunikacji do konkretnej grupy docelowej, starsze pokolenia mogą mieć bowiem problem z ich zrozumieniem. Pamiętajmy również, aby nie używać ich w treściach:
- formalnych, np. do przekazywania informacji o płatnościach, wysokości zadłużenia czy danych do umowy,
- technicznych z kodami autoryzacyjnymi lub hasłami jednorazowymi,
- windykacyjnymi i od banku.
Stosując się do tych metod, mamy pewność, że stworzymy komunikat, który zadziała i wpływa pozytywnie na konwersję.