W formie indywidualnej bramki SMS dawno odeszły do lamusa. Nadal jednak wykorzystywane są w biznesie jako skuteczna forma kontaktu z klientem. W jaki sposób działają i czy warto korzystać z nich na prywatny użytek? Na co uważać?
Bramka SMS — definicja ogólna
Bramką SMS nazywamy oprogramowanie, dzięki któremu możemy wysyłać wiadomości SMS za pośrednictwem Internetu na telefony komórkowe różnych operatorów w Polsce i za granicą. Ich ogromna popularność miała miejsce na początku lat 2000, kiedy wysyłanie SMS wiązało się z ponoszeniem wysokich kosztów.
Jednak darmowe pakiety SMS oraz dostęp do różnego rodzaju komunikatorów zastąpiły darmową bramkę SMS, zostawiając miejsce jedynie dla usługi w wersji biznesowej.
Wśród internetowych bramek SMS wyróżniamy więc bramki:
- darmowe: obecnie wszyscy operatorzy komórkowi zrezygnowali z prowadzenia bramek SMS, T-Mobile jako ostatni wyłączył możliwość korzystania z tej usługi 31 marca 2021 roku;
- płatne bramki: wykorzystywane głównie przez firmy dla celów marketingowych.
Internetowa bramka SMS — do czego służy?
Internetowe bramki dają możliwość wysłania wiadomości do jednego lub kilku użytkowników jednocześnie. Dawniej zastępowały one klasyczne SMS-y, dziś pełnią rolę marketingową — dla właścicieli firm oraz urzędów. Firmy korzystają z płatnej bramki SMS, dzięki której:
- tworzą własne bazy odbiorców;
- mają możliwość wysyłania wiadomości SMS do klientów w oparciu o stworzone wcześniej reguły;
- łączą powiadomienia SMS-owe wraz z działaniami w sklepie internetowym lub na stronie;
- wiadomość SMS wyposażona jest w linki;
- prowadzą kampanie reklamowe.
Płatna bramka ułatwia więc prowadzenie kontaktu z klientem. Dzięki niej wysłanie wiadomości do konkretnego adresata staje się proste i polega jedynie na ustaleniu kilku reguł. Korzystanie z bramek opiera się dziś w dużej mierze na automatyzacji.
Skuteczne bramka SMS — czym się charakteryzuje?
Korzystanie z darmowych bramek SMS stwarza ryzyko wycieku numerów z naszego telefonu. A to skutkuje otrzymywaniem niechcianych wiadomości SMS. W sieci warto więc szukać płatnych możliwości. Dodatkowo założenie własnej bramki nie wymaga specjalnych umiejętności. Wystarczy postawienie własnego serwera SMS i gotowe. Dlatego też unikajmy darmowych bramek.
Bramki SMS płatne różnią się natomiast funkcjami oraz kosztami. Skuteczna bramka SMS:
- pozwala na wysyłkę SMS-ów do wielu sieci,
- dzienny limit wysyłania wiadomości wystarcza do prowadzenia efektywnej kampanii;
- daje możliwość tworzenia treści dłuższej niż standardowy limit znaków;
- pozwala na integracje z zewnętrznymi systemami oraz monitorowanie efektów kampanii.
Możliwe jest także stworzenie aplikacji dedykowanej, idealnie dopasowanej do potrzeb biznesowych danej firmy.
Jak sprawdzić kto pisze z bramki SMS?
Duże marki, wysyłając SMSy do swoich klientów, często korzystają z dedykowanej nazwy zamiast numeru. To sprawia, że praktycznie każda wiadomość jest podpisana i nie musimy sprawdzać po numerze, od kogo ją otrzymaliśmy.
Takie podejście powoduje jednak, że wiadomości wysyłane są przez oszustów. Na nasz telefon przychodzą SMSy, np. od firm kurierskich, w których wymagana jest dopłata. Znakiem szczególnym tego typu treści są linki, zachęcające do kliknięcia, w celu zapłaty. To znak, że mamy do czynienia ze spamem.
Jak wysłać wiadomość z bramki SMS?
Wystarczy uzupełnić treść wiadomości oraz numery, do których planujemy wysyłkę. Ustawienia bramki umożliwiają też stworzenie indywidualnych reguł oraz personalizację wysyłki, np. po imieniu czy płci.
Dodatkowo płatna bramka SMS nie potrzebuje dostępu do internetu. Wiadomości trafiają więc do odbiorców nawet wtedy, gdy nie korzystają oni z sieci — co sprawia, że są one bardziej skuteczne od klasycznych wiadomości mailowych.
Jak zablokować SMS z bramki?
Jeśli masz już dość niechcianych SMS-ów w swojej skrzynce, możesz bardzo łatwo zablokować taką usługę. Czasem wystarczy jednak kontakt z firmą wraz z prośbą o usunięcie numeru z bazy kontaktów. Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości, możesz:
- dodać numer do listy blokowanych w ustawieniach swojego telefonu;