texting

W branży mobilnej króluje sporo skrótów. Wiele z nich, jak SMS czy MMS potrafimy sami rozszyfrować, inne sprawiają nam delikatne problemy. Dziś opowiemy Wam, co to jest SMS MO. Wbrew pozorom to bardzo proste pojęcie, które oznacza po prostu odbiór wiadomości. 

Ale na czym konkretnie skupia się usługa SMS MO? I czym jest premium SMS MO?

  1. Co to jest SMS MO? 

Zacznijmy od definicji. SMS MO, czyli mobile originated, to wiadomości, które pochodzą z telefonu komórkowego. Chodzi o wszystkie wiadomości, które odbiorca wysyła za pośrednictwem platformy SMS. Zwykle jest on zachęcany do tego przez firmę, która odbiera takie wiadomości, np. wyślij SMS o treści RABAT, aby otrzymać 10% zniżki. 

Standardowy SMS MO, czyli odbiór wiadomości SMS, kosztuje tyle co zwykły SMS. Jedynie wysłanie wiadomości w ramach usługi premium będzie wiązać się z wyższymi opłatami. Ale o nich opowiemy za chwilę. 

Usługa ta pozwala na natychmiastowy kontakt z milionami użytkowników z wykorzystaniem jednego numeru telefonu. Aby ją uruchomić potrzebny jest:

  • długi numer wirtualny, czyli 9-cyfrowy numer dedykowany specjalnie dla firmy, który wybierany jest spośród numerów dostępnych u operatora,
  • krótki numer non-premium – prosty do zapamiętania ze standardową opłatą przy wysyłce,
  • numery premium, czyli numery o podwyższonej płatności, zaczynające się od 7, 8 i 9,
  • kolokacja karty sim – świetny sposób dla tych firm, które posiadają już swój numer telefonu (najlepiej prosty do zapamiętania) i chciałyby go wykorzystać w ramach opisywanej usługi.

Warto wiedzieć, że istnieje również SMS MT, czyli wysyłanie wiadomości. Jest to usługa odwrotna do SMS MO. 

SMS MT i MO razem tworzą dwukierunkowe wiadomości SMS, często stosowane w kampaniach marketingu mobilnego u wielu firm. 

  1. Usługa SMS MO – w jakich sytuacjach z niej skorzystać?

Wiesz już co to jest SMS MO, teraz czas na jego praktyczne wykorzystanie. Tak jak w przypadku standardowej wysyłki SMS, nie ma tutaj ograniczeń. Chyba że jest nią Twoja wyobraźnia i podejście do biznesu. Poza tym możesz stosować wszystko, co jest zgodne z prawem. 

Najczęściej firmy używają opisywanej do:

  • ankiet mobilnych, gdzie klient ocenia poziom obsługi klienta lub świadczonych usług (często wykorzystywane w firmach telekomunikacyjnych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, abyś tę metodę zaczął wykorzystywać u siebie),
  • potwierdzenia wizyt przy rejestracji online – na stronie lub w aplikacji (wizyty u lekarza, dentysty, mechanika, spotkania z deweloperem), a także możliwość odwołania lub zmiany terminu wizyty,
  • konkursy oraz indywidualne kody rabatowe dla aktywnych, np. wyślij SMS o treści „BUTY”, aby uzyskać rabat 13% na cały asortyment w sklepie i darmową dostawę,
  • marketingu partyzanckiego – akcje w których wysłanie wiadomości wywołuje określone działanie, np. pojawienie się imienia na billboardzie. Takie akcje najlepiej promować w przestrzeni publicznej, np. na billboardach, plakatach, ulotkach czy wlepkach na słupach w mieście.

SMS MO sprawdzi się nawet do potwierdzania zaproszeń na rozmowę kwalifikacyjną, co z pewnością sprawi, że aplikanci odbiorą firmę jako bardziej nowoczesną i z nietuzinkowym podejściem. 

  1. Możliwości SMS MO

Kiedy najlepiej wdrożyć usługę w swojej kampanii promocyjnej? Najlepiej to zrobić, gdy chcesz:

  1. Zaangażować odbiorców w życie marki 

Współcześni konsumenci lubią aktywnie uczestniczyć w życiu swoich ulubionych marek, daj im więc szansę np. na ocenienie produktu w SMS-ie. 

  1. Poszerzyć zasięgi firmowe 

Przy pomocy oryginalnego SMS-a możesz sprawić, że odbiorcy sami zaczną polecać markę innym, np. dając im zniżki za polecenia nowych kont. 

  1. Poprawić jakość świadczonych usług

Głównie poprzez zbieranie opinii od klientów korzystających z usługi lub po kupnie produktu – dzięki temu firmy mogą usprawniać swoje działania i świadczyć usługi na wyższym poziomie, realnie odpowiadając na potrzeby swoich odbiorców.

  1. Zwiększyć zyski ze sprzedaży 

Nawet coś tak prostego jak przypomnienia wizyt i aktywna reakcja na nie w ramach usługi SMS MO sprawia, że klienci stają się bardziej punktualni, a terminy nie przepadają – w tym również pieniądze, które za ten czas można zyskać. 

  1. Zbudować pozytywny wizerunek marki 

Poprzez organizowanie ciekawych konkursów oraz rozrywki dla swoich klientów tak jak w przypadku kampanii coca-cola.

A co najciekawsze wszystkie powyższe metody pozwolą Ci w legalny sposób zebrać dane do Twojej bazy odbiorców newslettera SMS i regularnej wysyłki komunikatów marketingowych już w ramach usługi SMS MT. 

  1. Usługa premium SMS MO – na czym polega?

Kiedy odbiorca wysyła standardowy SMS MO, ponosi opłatę w wysokości zwykłego SMS-a, czyli dokładnie taką, jaką poniósłby gdyby wysyłał wiadomość do znajomego. W przypadku premium SMS MO opłaty są już nieco wyższe i mieszczą się w przedziale od 1 zł netto do nawet 30,73 zł z VAT. Wysłanie przez użytkownika wiadomości w ramach premium SMS MO wywołuje jednorazową usługę. 

W przypadku odbioru wiadomości premium organizator usługi ma obowiązek poinformować odbiorcę o jej koszcie – w formie tekstowej lub bezpłatnego połączenia. 

  1. SMS MO – czy warto?

Na to pytanie jest jedna odpowiedź – oczywiście, że TAK. Pod warunkiem, że na kampanię z wykorzystaniem usługi masz już jakiś pomysł. Pamiętaj, że taka forma promocji musi być atrakcyjna dla odbiorcy i nakierowana na jego potrzeby. Inaczej poniesiesz tylko dodatkowe, niepotrzebne koszty.