Liczne analizy pokazują, że w zdecydowanej większości przypadków nie da się domknąć sprzedaży w trakcie pierwszego kontaktu z klientem. Konieczne jest ciągłe przypominanie odbiorcy o istnieniu firmy i jej oferty. I do tego właśnie służy follow up. Czym jest i w jaki sposób tworzyć takie wiadomości, aby cechowały się wysoką skutecznością?
Follow up — co to jest?
To często stosowane narzędzie w sprzedaży. Follow up zwykle przyjmuje formę wiadomości przypominającej, kontynuującej jakiś temat, np. w postaci maila lub wiadomości SMS. Wysyłamy ją po wcześniejszym kontakcie z klientem, aby zachęcić go do skorzystania z oferty lub też podsumować ustalenia poczynione wcześniej.
Jej celem jest zdobywanie nowych klientów, utrzymywanie pozytywnych relacji z już istniejącymi, a ponadto sprytne domykanie sprzedaży. Niestety nie każda wiadomość odniesie sukces. Trzeba jeszcze wiedzieć, jak ona powinna wyglądać w praktyce.
Follow up — jak go stworzyć?
Wysłałeś pierwszą wiadomość i nie dostałeś odpowiedzi? Nie rezygnuj. Stwórz wiadomość przypominającą, trzymaj się jednak kilku istotnych reguł:
- wybierz odpowiedni czas na wysyłkę, np. 24 godziny po zakończeniu rozmowy czy tydzień od momentu wysłania pierwszej oferty,
- stwórz tytuł, który przyciągnie uwagę, ale jednocześnie będzie konkretny i jasny dla rozmówcy,
- ustal cel swojej wiadomości, np. uzyskanie informacji dotyczącej skorzystania z oferty, podsumowanie spotkania lub jego propozycja,
- pisz krótko i konkretnie: nie rozwlekaj treści, pamiętaj, że Twój rozmówca nie ma zbyt wiele czasu,
- umieść call to action adekwatne do wcześniej ustalonego celu.
Jednocześnie pamiętaj o personalizacji treści – wejdź w buty potencjalnego klienta i zastanów się, co chciałby on teraz usłyszeć. Musisz być jednocześnie pewny siebie, ale nie nachalny. Ważny jest złoty środek w pisaniu.
Follow up — do czego go używać?
Najczęściej tego typu treści wykorzystywane są do zdobywania nowych klientów – wiadomość wysyłamy do osób, które nie odpowiedziały na poprzedni mail lub wcale go nie otworzyły. Ale sprawdzą się one również w newsletterach oraz wysyłce SMS.
Popularne zastosowania follow up to:
- domykanie sprzedaży,
- zdobywanie nowych klientów,
- podtrzymywanie relacji z obecnymi klientami,
- przypominanie o promocjach, rabatach,
- uzyskiwanie odpowiedzi na wcześniej wysłane treści,
- wysyłanie podsumowania dotyczące wcześniejszych rozmów czy wymiany maili.
Warto dodać, że profesjonalne aplikacje dedykowane umożliwiają planowanie wysyłki treści przypominających w konkretnym, ustalonym wcześniej terminie i o konkretnej treści. Dzięki takiej automatyzacji możemy znacznie usprawnić nasze działania marketingowe, zwiększając ich skuteczność. Sprawdzą się one zarówno w przypadku kampanii mailowych, jak i SMS.
Follow up — plusy i minusy
To popularne narzędzie, które nabiera coraz większego znaczenia w kontekście współczesnego marketingu. Przyczynia się do domykania sprzedaży i zdobywania klientów – właśnie dzięki umiejętnemu przypominaniu o ofercie. Jest prosty w stworzeniu i wysyłce, można go stosować w praktycznie każdej branży i niewiele kosztuje. Problemem może być za to jego napisanie. Zbyt nachalna wiadomość nie osiągnie celu, a tylko zrazi potencjalnego klienta do Twojej firmy.