Follow up — definicja, przykłady i sposób zastosowania

Follow up

Liczne analizy pokazują, że w zdecydowanej większości przypadków nie da się domknąć sprzedaży w trakcie pierwszego kontaktu z klientem. Konieczne jest ciągłe przypominanie odbiorcy o istnieniu firmy i jej oferty. I do tego właśnie służy follow up. Czym jest i w jaki sposób tworzyć takie wiadomości, aby cechowały się wysoką skutecznością?

Follow up — co to jest?

To często stosowane narzędzie w sprzedaży. Follow up zwykle przyjmuje formę wiadomości przypominającej, kontynuującej jakiś temat, np. w postaci maila lub wiadomości SMS. Wysyłamy ją po wcześniejszym kontakcie z klientem, aby zachęcić go do skorzystania z oferty lub też podsumować ustalenia poczynione wcześniej.

Jej celem jest zdobywanie nowych klientów, utrzymywanie pozytywnych relacji z już istniejącymi, a ponadto sprytne domykanie sprzedaży. Niestety nie każda wiadomość odniesie sukces. Trzeba jeszcze wiedzieć, jak ona powinna wyglądać w praktyce.

Follow up — jak go stworzyć?

Wysłałeś pierwszą wiadomość i nie dostałeś odpowiedzi? Nie rezygnuj. Stwórz wiadomość przypominającą, trzymaj się jednak kilku istotnych reguł:

  • wybierz odpowiedni czas na wysyłkę, np. 24 godziny po zakończeniu rozmowy czy tydzień od momentu wysłania pierwszej oferty,
  • stwórz tytuł, który przyciągnie uwagę, ale jednocześnie będzie konkretny i jasny dla rozmówcy,
  • ustal cel swojej wiadomości, np. uzyskanie informacji dotyczącej skorzystania z oferty, podsumowanie spotkania lub jego propozycja,
  • pisz krótko i konkretnie: nie rozwlekaj treści, pamiętaj, że Twój rozmówca nie ma zbyt wiele czasu,
  • umieść call to action adekwatne do wcześniej ustalonego celu.

Jednocześnie pamiętaj o personalizacji treści – wejdź w buty potencjalnego klienta i zastanów się, co chciałby on teraz usłyszeć. Musisz być jednocześnie pewny siebie, ale nie nachalny. Ważny jest złoty środek w pisaniu.

Follow up — do czego go używać?

Najczęściej tego typu treści wykorzystywane są do zdobywania nowych klientów – wiadomość wysyłamy do osób, które nie odpowiedziały na poprzedni mail lub wcale go nie otworzyły. Ale sprawdzą się one również w newsletterach oraz wysyłce SMS.

Popularne zastosowania follow up to:

  • domykanie sprzedaży,
  • zdobywanie nowych klientów,
  • podtrzymywanie relacji z obecnymi klientami,
  • przypominanie o promocjach, rabatach,
  • uzyskiwanie odpowiedzi na wcześniej wysłane treści,
  • wysyłanie podsumowania dotyczące wcześniejszych rozmów czy wymiany maili.

Warto dodać, że profesjonalne aplikacje dedykowane umożliwiają planowanie wysyłki treści przypominających w konkretnym, ustalonym wcześniej terminie i o konkretnej treści. Dzięki takiej automatyzacji możemy znacznie usprawnić nasze działania marketingowe, zwiększając ich skuteczność. Sprawdzą się one zarówno w przypadku kampanii mailowych, jak i SMS.

Follow up — plusy i minusy

To popularne narzędzie, które nabiera coraz większego znaczenia w kontekście współczesnego marketingu. Przyczynia się do domykania sprzedaży i zdobywania klientów – właśnie dzięki umiejętnemu przypominaniu o ofercie. Jest prosty w stworzeniu i wysyłce, można go stosować w praktycznie każdej branży i niewiele kosztuje. Problemem może być za to jego napisanie. Zbyt nachalna wiadomość nie osiągnie celu, a tylko zrazi potencjalnego klienta do Twojej firmy.