To bardzo konkretna i przejrzysta forma prowadzenia kampanii reklamowej. Jej celem jest wywołanie u klienta określonego, ustalonego przez firmę działania. Performance marketing, czyli po polsku marketing efektywnościowy, dociera do klientów w odpowiednim miejscu i czasie, a do tego zamienia odbiorców w realnych wyznawców marki. Jak skutecznie wykorzystać go w sprzedaży?
Performance marketing – co to jest i na czym polega?
Największą zaletą marketingu efektywnościowego jest jego elastyczność i precyzyjne dopasowanie do klienta. Performance marketing nie celuje w zwiększanie rozpoznawalności, chodzi w nim tylko o osiągnięcie określonych efektów, czyli o to, o co każdemu przedsiębiorcy chodzi najbardziej – o sprzedaż.
W tym modelu płaci się tylko wtedy, gdy odbiorca wykona dokładnie to, czego od niego oczekiwaliśmy. Nie musi to być stricte zakup produktu czy usługi, ale także:
- wejście na stronę;
- pobranie aplikacji mobilnej lub e-booka;
- zapisanie się do newslettera;
- zostawienie swoich danych kontaktowych: numeru telefonu, adresu mailowego;
- polubienie profilu marki w mediach społecznościowych;
- skorzystanie z kodu promocyjnego;
- dołączenie do grupy w social media.
Z powyższego widać, że tych czynności jest sporo, a każdą z nich można szczegółowo monitorować. Dzięki temu wiadomo, które komunikaty reklamowe w marketingu efektywnościowym działają, które należy ulepszyć, a z których całkowicie rezygnować. To daje firmom przestrzeń na minimalizowanie kosztów i zwiększenie efektywności działań, które w konsekwencji przekładają się na większą sprzedaż.
Jak zwiększyć sprzedaż, korzystając z marketingu efektywnościowego?
Kluczowe w prowadzeniu działań reklamowych, również tych związanych z marketingiem efektywnościowym, jest poznanie swojej grupy docelowej. Obserwacja nawyków zakupowych, zainteresowań i pragnień klientów pozwala na idealne dopasowanie komunikatów. Istotny jest też wybór kanałów prowadzonych działań oraz cel, który chcemy osiągnąć.
Do wyboru mamy wiele skutecznych narzędzi performance marketingu. Do najpopularniejszych należą:
- Płatne reklamy w Google oraz mediach społecznościowych
Google Ads, czyli reklamy w wyszukiwarce, działają błyskawicznie i już po kilkunastu minutach od uruchomienia potrafią przyciągnąć klienta na stronę. Istotny jest tutaj dobór odpowiednich słów kluczowych, wybór nagłówków, a także fraz wykluczających, czyli wyrażeń, na które reklama wyświetlać się nie będzie.
Równie skutecznym narzędziem w marketingu efektywnościowym są kampanie prowadzone w social mediach, w tym na Facebooku, Twiterze czy Instagramie. Użytkownicy korzystają z nich codziennie, więc szanse na dotarcie do odbiorców są niezwykle duże. Należy jednak pamiętać, że z mediów społecznościowych korzystamy dla rozrywki, więc reklamy w różnych branżach charakteryzować się będą zróżnicowaną skutecznością.
- E-mail marketing
W przeciwieństwie do płatnych reklam, w e-mail marketingu jesteś na bieżąco ze swoimi klientami. Informujesz ich o nowościach czy aktualnych promocjach lub zachęcasz do odwiedzenia bloga firmowego. Możesz swobodnie mierzyć skuteczność wysyłanych wiadomości, od wskaźnika open rate do przejścia z wiadomości na stronę docelową.
To bardzo często stosowane narzędzie w performance marketingu. W dodatku wiąże się z niskimi kosztami.
- Sieci afiliacyjne
Współpraca z właścicielami stron o podobnej tematyce to również marketing efektywnościowy. Umieszczając link lub baner reklamowy, właściciel serwisu dostaje prowizję tylko wtedy, gdy uda mu się przekonać klienta do kliknięcia w link.
- Marketing mobilny
Jest najrzadziej wykorzystywany, choć jego potencjał jest ogromny. Zwłaszcza jeśli chodzi o dostępność – telefony mamy praktycznie cały czas przy sobie. Mobilny performance marketing trafia nawet do osób starszych, które dużo rzadziej korzystają z internetu i sieci społecznościowych.
Można wykorzystać w nim zarówno klasyczne formy, takie jak SMS czy MMS, a także bardziej nowoczesne, np. powiadomienia push czy reklamy video.
Potencjał marketingu mobilnego i kampanii SMS
Niezwykły potencjał tkwi w mobilnym marketingu, który choć niedoceniany, przynosi firmom spore korzyści przy jednocześnie niskich kosztach. Ze smartfonów i telefonów komórkowych korzystamy codziennie, w tym przeglądamy na nich media społecznościowe, dodajemy zdjęcia i filmy czy rozmawiamy z bliskimi. A co najważniejsze, klienci mają telefony cały czas przy sobie.
Wykorzystując performance marketing w wersji mobilnej, zwiększasz zainteresowanie swoimi usługami, budujesz więź z marką i jednocześnie informujesz klientów o nowościach i promocjach. Możesz również odbierać krótkie wiadomości od klientów i lepiej dostosowywać swoje usługi do ich preferencji oraz wymagań.
„Wskaźnik open rate wysyłanych SMS wynosi ponad 90%. W porównaniu ze współczynnikiem dotyczącym pozostałych działań performance marketingu, ten jest nie do pobicia. Ponadto większość wiadomości otwierana jest niemal od razu od chwili ich wysłania.”
SMS Center zajmuje się wysyłką oraz odbiorem SMS, oferuje również aplikacje dedykowane, które są ściśle dopasowywane do potrzeb klientów. Dzięki temu jako firma możesz szybko i tanio przenieść swój marketing na wyższy poziom.
Oprogramowanie umożliwia precyzyjne określenie grupy docelowej klientów, ich zainteresowań, statusu społecznego i potrzeb, co oznacza, że możesz wysyłać do nich wiadomości wtedy, kiedy szansa na skorzystanie przez nich z oferty będzie jak największa. Dodatkowo w SMS Center monitorujemy Twoje działania reklamowe, więc cały czas masz możliwość obserwacji poszczególnych kampanii i zwiększania ich skuteczności.
Marketing efektywnościowy – korzyści
Performance marketing działa w każdej branży. Do jego największych zalet możemy zaliczyć:
- Niskie koszty
W marketingu efektywnościowym płacisz tylko za efekt. Rozliczasz się wtedy, gdy ktoś kliknie w Twoją reklamę, zapisze się do newslettera czy zostawi swój numer kontaktowy. Wyświetlenia się nie liczą. Gdy użytkownik zobaczy reklamę, Ty nie ponosisz żadnych kosztów.
- Mierzalność wyników
Niezależnie od narzędzia, które wybierzesz, możesz sprawdzić, ile osób klika w reklamę, kto otwiera wiadomości mailowe, instaluje aplikację czy pobiera e-booka. Dzięki temu masz czarno na białym za co płacisz i jakie zyski Ci to przynosi.
- Elastyczność
W dowolnym momencie możesz zmienić, dodać lub całkowicie zrezygnować z kampanii performance marketingu, jeśli nie przynosi Ci ona żadnych korzyści. Nieustanne zmiany sprawiają, że stale zwiększasz efektywność prowadzonych działań.
- Precyzja działania
Docierasz do klientów, którzy faktycznie są zainteresowani usługami Twojej firmy. Nie strzelasz kulą w płot, działania są przemyślane i dzięki temu przynoszą wymierne korzyści. Wiadomości mailowe, SMS czy płatne reklamy widzą tylko te osoby, które chcą je widzieć.
- Skuteczność
Połączenie wszystkich powyższych czynników sprawia, że kampanie marketingu efektywnościowego są po prostu skuteczne i przynoszą zyski. Niezależnie od branży i konkurencji.