Dobre slogany reklamowe żyją w naszej codzienności, przybliżając odbiorców do marki. Wiele z nich przenika do języka potocznego. Kto z nas nie zna takich haseł, jak „Codziennie niskie ceny” czy „Zabawa tkwi w Toffifee”? Jak stworzyć chwytliwy slogan, który pozostanie z ludźmi na dłużej? Czy istnieją jakieś szczególne zasady?
Okazuje się, że najlepsze slogany składają się z kilku prostych do zapamiętania słów. Zobaczmy, jak ułatwić sobie pracę nad ich wymyśleniem i dlaczego są one takie ważne.
Slogan reklamowy — definicja ogólna
Slogan reklamowy to krótkie zdanie lub równoważnik zdania, którego celem jest przekazanie najważniejszej wartości danej marki. Slogan identyfikuje daną firmę i pozwala odróżnić ją od konkurencji. Jest też potężnym narzędziem marketingowym — wystarczą odpowiednio użyte słowa, aby odbiorcy kojarzyli je z daną marką czy produktem. Bez wątpienia dobry slogan reklamowy zwiększa obszar działania marki, przyciąga uwagę oraz nowych klientów, wywołując w nich chęć posiadania produktu. A wszystko dlatego, że nasze mózgi lubią to, co jest im znane. Jeśli więc slogan marki wejdzie na stałe do umysłów odbiorców, to zwiększysz szanse, że Twoja marka będzie pierwszą, o której klient pomyśli, gdy będzie chciał dokonać zakupu.
Idealne slogany reklamowe:
- pozwalają identyfikować markę z konkretną działalnością i wartościami, które wyznaje,
- pomagają zwiększać zasięgi firmowe,
- przekazują charakter marki,
- odróżniają firmę od konkurencji,
- zwiększają świadomość klientów, wpływając jednocześnie na przychody.
Jak stworzyć dobry slogan reklamowy?
Istnieją proste zasady, które pomagają stworzyć slogan reklamowy, zwiększając jego szanse na skuteczność na rynku. Warto jednak wiedzieć, że ich przestrzeganie nie gwarantuje sukcesu. Potrzeba do tego odrobiny szczęścia oraz ogromnych nakładów przeznaczonych na promocję. Tylko w ten sposób slogan zapadnie w pamięć odbiorcom i zwiększy zainteresowania konkretną marką. Oto kilka konkretnych wskazówek, jak stworzyć dobry slogan:
- Prostota i zwięzłość
W sloganach reklamowych unikaj żargonu branżowego, korzystaj za to z prostych, łatwych do zapamiętania słów — w końcu ich zadaniem jest przykucie uwagi. W sloganie liczy się każde słowo. Na całym świecie najlepiej sprawdzają się hasła składające się z 2-3 wyrazów, np. „I po bólu” w reklamie leku apap, lub „Brawo ja”, hasło reklamowe sieci Plus.
- Nazwa marki w sloganie reklamowym
Ten typ sloganu może funkcjonować oddzielnie i każdy powiąże go z daną marką. Można tutaj zastosować również grę słów. Spójrz, chociażby na: „No to Hoop”, „Raz Aldi. Zawsze Aldi”, „Twój kot kupowałby Whiskas”.
- Stosuj powtórzenia, nadawaj rytm
Takie konstrukcje są łatwiejsze do zapamiętania dla naszego mózgu. Warto więc to wykorzystać, np. „Jest crunchips, jest impreza”, „Może to jej urok, może to Maybelline” czy „CCC- Cena Czyni Cuda”.
- Pokaż USP — korzyść dla odbiorcy
Rolą sloganu jest pokazanie wartości, którymi kieruje się marka. Jego skuteczność zwiększa się, jeśli w tym krótkim haśle znajdzie się korzyść dla klienta, powód, dla którego miałby on kupić dany produkt. Zobacz sam: „Metoda na głoda”, „Diamenty są wieczne”, „Redbull doda Ci skrzydeł”.
- Odróżnij się od konkurencji
Wszystko po to, aby Twoja marka była jedyna w swoim rodzaju. Możesz nawiązać bezpośrednio do konkurenta, np. „Niedługo VISA nie będzie nam już potrzebna”, lub opowiedzieć o sobie bardziej ogólnie, tak jak firma Avis i jej „Staramy się bardziej”.
- Pobudzaj emocje
W sloganach nie ma miejsca na przypadkowe słowa. Każde musi być dobrze przemyślane, stać się esencją marki. Z tym świetnie poradził sobie L’Oreal – „Ponieważ jesteś tego warta” oraz Sprite – „Pragnienie nie ma szans”.
Pozostaje pytanie: czy każda firma potrzebuje własnego sloganu reklamowego? I tak, i nie. Niektóre marki mogą funkcjonować bez niego, ale posiadanie sloganu wznosi firmę o poziom wyżej. Warto wiedzieć, że skuteczność sloganów zależy od miejsc, w których są emitowane. Klientom łatwiej zapadną w pamięć slogany pokazywane w reklamie tv oraz radio. Ale stosować je można również w digital marketingu, np. na stronie internetowej, w aplikacji dedykowanej, a takżena billboardach.
Slogan reklamowy — przykłady
Przyjrzyjmy się bliżej kilku znanym sloganom. Wiele z nich to ponadczasowe komunikaty, które nadal tkwią w umysłach konsumentów.
„Prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie”
To hasło powstało w 1976 roku. Jego cechy to uniwersalność, zwięzłość i korzyść dla klienta. Jednak w 2011 roku pojawił się nowy slogan: „That’s calls for a Carlsberg”. Po 4 latach jednak Carslberg wrócił do starego sloganu, bo ponad 80% klientów nadal kojarzyła go z marką.
„Just Do it”
Powstało w 1988 roku i znakomicie sprawdza się w roli wizytówki marki. Jest świetnym wsparciem dla logotypu.
„Think different”
Po raz pierwszy pojawiło się w 1997 roku. Firma wykorzystywała je w wielu kampaniach reklamowych. Świetnie łączyło się ono z ideą marki. Jednak od 2002 roku bardzo rzadko pojawiało się ono w mediach. A w 2022 roku firma Swatch pozbawiła Apple prawa do jego używania.
Inne skuteczne hasła reklamowe:
- „Z Kasią Ci się upiecze”,
- „Ikea – Ty tu urządzisz”,
- „A po ilu kostkach Ty się uśmiechniesz?”,
- „Tyle świeżości i tylko dwie kalorie”,
- „Prawie robi wielką różnicę”,
- „Das Auto”,
- „Z miłości do piękna”,
- „Takie rzeczy tylko w Erze”,
- „Gillette: Najlepsze dla mężczyzny”,
- „Dłuższe życie każdej pralki to Calgon”,
- „Są rzeczy, których kupić nie można. Za wszystkie inne zapłacisz kartą Mastercard”,
- „M&M’s. Rozpływa się w ustach, nie w dłoni”.
Slogan a hasło reklamowe — czy czymś się różnią?
Zarówno slogany, jak i hasła reklamowe mają na celu promocję marki i budowanie świadomości wśród odbiorców. Różnią się jednak między sobą jednym szczegółem. Slogan marki to komunikat, z którym marka się nie rozstaje. Wykorzystywany jest on przez cały czas, jest uniwersalny i wręcz przypisany do konkretnej firmy. Rola hasła reklamowego ogranicza się zaś do pojedynczej kampanii reklamowej. W praktyce oznacza to, że w obrębie marki mamy do czynienia z jednym sloganem reklamowym i kilkoma hasłami.
Zobaczmy, jak to wygląda na przykładzie. Marketing McDonald’s opiera się na sloganie „I’m lovin it”. Ale w międzyczasie wyrastały kampanie, w których zmieniały się hasła reklamowe marki. Były to m.in.:
- „Mam smaka na Maka”,
- „Śpij smacznie, śniadanie czeka”,
- „Idź na jakość”.
Podobnie w przypadku Żywca. Slogan to „Chce się Ż”, a haseł reklamowych w kampaniach mamy kilka, np. „Żona bez <<ż>> to tylko ona”, „Ż się mnoży, kiedy się je dzieli” czy „Ż jak lubisz”.